Flygbild över Örnässkolan med vy över skolområdet

Örnässkolan

Örnässkolan är en F–9 skola i bostadsområdet Örnäset cirka 2 km från Luleå centrum. På Örnässkolan ska eleverna känna trygghet och uppleva studiero samt nå en god kunskapsutveckling. Vi ska, såväl internt som externt, vara en förebild avseende nyttjande av modern teknik i undervisningen, mångfald, integration och tolerans.

Om vår skola

Örnässkolan präglas av mångfald och vi som arbetar här värnar en miljö som bygger på trygghet, respekt, tolerans och alla människors lika värde. Det demokratiska uppdraget är vägledande för oss i vårt arbete med att främja ett skolklimat där alla elever känner sig trygga och respekterade. Vi samarbetar med eleverna vid upprättandet av skolans gemensamma regler. Reglerna är utformade för att ge eleverna en god studiero, vilken ligger till grund för elevernas lärande och kunskapsutveckling. Därutöver är inflytande och jämställdhet särskilt viktiga frågor för oss och något som vi fokuserar extra på i mötet med våra elever. Detta såväl i lärandesituationer som i våra väl fungerande elevråd.

Kunskaper inom de olika ämnena görs tillgängliga via de digitala plattformar som Örnässkolans pedagoger är väl förtrogna med. Digitalisering är ett verktyg som kan såväl förenkla som inspirera till lärande och därför också ett område som vi ständigt strävar efter att utveckla. Detta utan att för den skull göra avkall på den mer traditionella undervisningen i klassrummet.

Vi på Örnässkolan har som målsättning att kunskap och inlärning ska tillgängliggöras med varierande metoder för alla våra elevers bästa, oavsett vilka förutsättningar och förmågor som den enskilda eleven förfogar över. Tillgängliggörandet sker via individuella anpassningar i lärmiljön samt, där behov finns, genom upprättandet av särskilt stöd.

Den formativa bedömningen är en viktig del i det elevnära pedagogiska arbetet. Det innebär att vi tar hänsyn till alla elevers utveckling under hela deras kunskapsresa från de yngre eleverna i förskoleklass upp till tonåringarna i årskurs nio. Vårt övergripande uppdrag är att ge eleverna de bästa förutsättningarna för att lämna Örnässkolan med goda kunskaper i alla ämnen för deras fortsatta kunskapsresa i gymnasieskolans regi.

Alla grundskolor har ett systematiskt kvalitetsarbete och följer upp olika resultat, som elevers svar i olika enkäter, närvarostatistik, betyg med mera. Resultaten analyseras och vi tar beslut om vad skolan ska göra för att bli bättre. Det varierar mellan olika skolor.

Inflytande för eleven

Elever har rätt till inflytande över sin utbildning och sin arbetsmiljö. Det bygger upp elevernas förmåga att ta eget ansvar och ökar lusten att lära. Genom elevinflytande lär sig eleverna på ett konkret sätt hur demokratiskt beslutsfattande fungerar. Elevinflytande stärker även relationen mellan lärare och elever och leder till en större acceptans för de beslut som fattas. Det kan bidra till kunskaper som är nyttiga att ha med sig i livet: att ta ansvar, kommunicera, leda och lyssna på andra.

Det är viktigt att både elever och lärare vet vilka frågor som eleverna kan ha inflytande över. Att ha inflytande över utbildningen är inte detsamma som att bestämma. Det är läraren som har ansvaret för att undervisningen behandlar allt som står i kursplanen.

Elevinflytande över undervisningen kan bland annat handla om:

  • vilket läromedel som ska användas,
  • i vilken takt och ordning olika uppgifter ska göras,
  • vilka arbetsformer man ska använda, och
  • på vilket sätt en uppgift ska redovisas.

Föräldrasamverkan

Skolans och vårdnadshavarnas gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande. Skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet.

Vårdnadshavare ska erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen. Vid varje skola ska det finnas ett eller flera forum för samråd med eleverna och deras vårdnadshavare där sådana frågor behandlas som är viktiga för skolans verksamhet och som kan ha betydelse för eleverna och vårdnadshavarna.

Skolan ska arbeta systematiskt för att ge alla elever lika rättigheter och möjligheter. Skolan ska också arbeta förebyggande mot trakasserier och kränkande behandling.

Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till ditt barns lärare.

Skolans elever ska ha tillgång till elevhälsa med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. För de medicinska insatserna ska det finnas tillgång till skolläkare och skolsköterska. Eleverna ska också ha tillgång till psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens. Elevhälsan arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande och stödjer elevernas utveckling mot utbildningens mål. Det innebär att elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa.

Även om elevhälsan framförallt ska vara förebyggande och hälsofrämjande ska eleverna också kunna få hjälp med enkla sjukvårdsinsatser. Under sin skoltid ska de dessutom erbjudas ett visst antal hälsobesök. I de obligatoriska skolformerna ska de också erbjudas syn- och hörselundersökning och andra begränsade hälsokontroller.

Samarbete med elevers vårdnadshavare är en viktig del i elevhälsans arbete. Vårdnadshavare har ofta en god kunskap om sitt barn och kan bidra med viktiga pusselbitar.

Mer om:

Elever kan vända sig till studie- och yrkesvägledaren i frågor om

  • Gymnasieprogram och kurser
  • Behörigheter till högre studier
  • Utbildningsvägar
  • Yrkesval och arbetsmarknad.

Studie- och yrkesvägledare finns på alla kommunala grundskolor med årskurs 9. Samtliga elever i årskurs 9 erbjuds individuellt vägledningssamtal inför gymnasievalet.

Anpassade grundskolans studie- och yrkesvägledare finns på Tunaskolan.

Fritidshemmets uppgift är att komplettera utbildningen i skolan och erbjuda ditt barn en meningsfull fritid och rekreation. Tillsammans bidrar skola och fritidshem till elevernas allsidiga utveckling och lärande.

Film om Örnässkolan

Skolans elevråd har tillsammans med sina lärare och rektorer bestämt vad de själva vill säga om sin skola i filmen "Min skola". Med sina egna ord berättar eleverna om vad som är bäst med skolan, hur kulturen är, vad som är speciellt med just deras skola och varför de tycker att du ska välja att gå där. Filmen är producerad hösten 2020.

Kontakt

Örnässkolan
Rödkallens väg 17
974 35 Luleå

Fritidshem

Lillfritids (här sker öppning och stängning): 0920-45 38 04
Storfritids: 0920-45 42 90

Rektor F–årskurs 6

Sofia Kvick

Rektor årskurs 7–9

Laura Brännström

Biträdande rektor

Annelie Kitok

Du kommer i kontakt med rektor Sofia Kvick, Laura Brännström och biträdande rektor Annelie Kitok via Luleå kommun kundcenter.

Sidan uppdaterades den 8 december 2025