jtmf_logga
Går framåt


Nu sker en utvidgning av folkhälsoprojektet "Jag tar mig framåt" som Luleå kommun och Luleå tekniska universitet har drivit sedan 2016. Det framgångsrika konceptet har uppmärksammats nationellt och regionalt. Från hösten 2019 kommer det att spridas och omfatta alla elever i åk 2 och åk 5 i Luleå kommun.

Projektet sprids nu dessutom i hela regionen, fler kommuner kommer att delta i detta folkhälsoprojekt där Region Norrbotten nu också går in. Läs mer om deras del i projektet aktiva skoltransporter 2.0 med start hösten 2019länk till annan webbplats.

Målsättningen med projektet är att främja barns hälsa, öka trafiksäkerheten och bidra till en bättre hållbarare miljö.
Barn rör sig allt mindre i vardagen, detta är en utveckling som vi behöver vända.

Skolan är en arena där man når alla barn och unga och har därmed en grundläggande roll i arbetet för en god och jämlik hälsa, både i sin roll som ansvarig för utbildning, och som plattform för ett hälsofrämjande arbete.

Tack vare de goda resultat i tidigare i projektet utvidgas nu projektet inom Luleå kommun till att omfatta alla elever i åk 2 och 5. Samarbetspartner är även Stadsbyggnadsförvaltningen.länk till annan webbplats

Nyheter

“Åker jag bil sitter jag ju still, så när jag kommer till skolan kanske jag är sprallig” - Luleå fick barnen att gå eller cykla till skolan och lärarna märkte genast en skillnad"

Barn som går och vintercykar till skolan.

Ylva Wihlén, Tyra Strömbergsson, Elsa Hellman- Sandberg och Casper Stenman promenerar till Ormbergsskolan i Luleå oberoende av väder. Bild: Simon Eliasson


Reportage från Svenska Yle, av Marianne Sundholm

Läs reportaget i sin helhet på Svenska Ylelänk till annan webbplats

Färre bilskjutsar har gett Luleåbarnen en tryggare skolväg och piggare start på skoldagen. Forskare vid Luleå tekniska universitet följer med utvecklingen, men lärarna märker redan nu en tydlig skillnad.

Frisk luft och motion gör gott, det vet väl de flesta. Att barn i dag rör på sig på tok för lite vet vi också. I Luleå har man bestämt sig för att göra något åt saken.

Sedan sex år tillbaka samarbetar kommun och universitet för att få skolbarnen att röra på sig mer, genom att promenera eller cykla till skolan, året runt.

– Om jag åker bil då sitter jag ju still, så när jag kommer till skolan och ska jobba då kanske jag är sprallig och vill springa. Fast om jag går då har jag redan sprungit av mig, förklarar Linnea Berglund som går i trean på Ormbergsskolan i Luleå.

Klasskompisen Emrik Lindblom-Nilsson fyller på:

– Man hinner prata med kompisar på vägen till skolan och man hinner ha roligt.

Klasslärarna Tuija Nevanperä och Maria Mandahl i Ormbergsskolan märker klar skillnad i lugnet i klassen sedan barnen började promenera till skolan. Bild: Simon Eliasson

Klasslärarna Tuija Nevanperä och Maria Mandahl i Ormbergsskolan märker klar skillnad i lugnet i klassen sedan barnen började promenera till skolan. Bild: Simon Eliasson

Deras klasslärare Tuija Nevanperä och Maria Mandahl bekräftar.

– De känner ju själva förändringen. Har jag rört på mig blir jag lite piggare, jag orkar jobba och kan koncentrera mig, säger Mandahl.

Kollegan Nevanperä säger att barnen också hittat nya konstellationer i skolan när de promenerar tillsammans på morgonen.

– Man ser att de har pratat av sig, att det blir lugnare i gruppen och samtidigt att den sociala gemenskapen önskar. Man får så mycket annat på köpet när man har ett sådant projekt.

– Om jag åker bil då sitter jag ju still, så när jag kommer till skolan och ska jobba då kanske jag är sprallig och vill springa. Fast om jag går då har jag redan sprungit av mig, förklarar Linnea Berglund som går i trean på Ormbergsskolan i Luleå.

Artikel i Pedagogiska magasinet; Barnens entusiasm övertygade föräldrarna

Att försöka få barn och ungdomar att cykla eller gå till skolan arbetar många kommuner med. Det unika med Luleåprojektet är arbetssättet.
Det kan du läsa mer om i den här artikelnlänk till annan webbplats som publicerats 22 november 2019 i Pedagogiska magasinet.

Utlottning

Nu har vi lottat ut ett antal klassuppsättningar av Jag tar mig framåt mössor bland er som delat med er av lektionstips, uppdrag och olika sätt att mäta de aktiva skoltransporterna. Mössorna skickas ut till de vinnande klasserna.

Jag tar mig framåt mössor.

Har ni gjort en film?

Nu har några av er som skapar film som en del i detta projektet möjlighet att få den publicerad via Luleå kommuns facebookflöde.
Gör ni en egen inspirations, informations eller faktafilm och vill ta chansen att sprida den till andra, hör av er till oss per mejl.

Lägg upp din storie

Folkhälsocentrum, Region Norrbotten har en facebooksida,länk till annan webbplats där kan du som vårdnadshavare eller elev ”snapa” och lägga upp din/era stories om projektet.

Avslutning med maskerad

Åk 2 på Tallkronanskolan firade projektavslutningen av Jag tar mig framåt med en maskerad sista dagen före höstlovet.Malin Marklund en av lärarna i klassen intervjuvar eleverna om deras tankar om deltagandet i projektet.

Eleverna tycker att det har varit både kul och roligt.
- Det har varit roligt att kämpa, vi barn har fått mycket mer motion och har fått röra på oss mer än tidigare. Dessutom är vi den första klassen som uppnått Galaxnivån säger eleverna.
Det är bra med diplomen för då blir det roligare.
Elevernas intresse för diplomen inspirerade läraren Malin Marklund till att skapa ännu fler nivåer. Att kunna uppnå fler nivåer på dem genom sitt arbete i projektet har varit en stor motivationsfaktor för klassen.







Malin frågar om de tror att de kommer att fortsätta med de aktiva transporterna till och från skolan även nu när projektet är slut?
- Jaa, för alltid, säger flera, medan andra tror att det kommer att bli halkigt och att de då kanske kommer att gå istället för att cykla.
- Eller så kan vi gå de dagar det snöar mycket fyller en av eleverna i.

Det har varit svårt för några, om bor långt bort och har en farlig skolväg, men det är ändå bra att man slutar åka bil om man kan, säger eleverna. Det är bättre för naturen.

- Jag tycker att det blev roligt när vi körde en tävling, att just vi var så snabba att vi var tvugna att hitta på två till diplom, Stjärn- och Galaxdiplomen avslutar ett av barnen Malins intervjuv.

Stjärn- och Galaxdiplom

En reflekterande present för att orka hålla i och hålla ut

Det här är ett erbjudande till dig lärare med elever i åk 2 och 5 som arbetar med Aktiva skoltransporter i klassrummet. Hushållen i din kommun, med barn i åk 2 och 5 mottog i september ett utskick med syfte att uppmuntra föräldrar och barn till aktiva transporter till skola och fritidsaktiviteter. För att orka hålla i och hålla ut är det nu möjligt för dig som lärare att rekvirera och dela ut reflexer. Alla lärare med barn i årskurs 2 och 5 har möjlighet att rekvirera reflexer. Vi hoppas särskilt de lärare som valt/haft möjlighet att arbeta med Aktiva skoltransporter i skolarbetet nappar på erbjudandet. Beställ reflexer av eva.m.isaksson@norrbotten.se redan idag. Det vi behöver veta är namn på läraren, skoladress och antal elever i klassen.

Eventuella frågor besvaras av joanna.hansson@norrbotten.se; 0920-284 383, strateg vid folkhälsocentrum Region Norrbotten.

STORT tack för att du bidrar till en förbättrad hälsa bland barn och unga i Norrbotten!

Bästa hälsningar
Folkhälsocentrum, Region Norrbotten, Luleå tekniska universitet - i samarbete med din kommun

Diamant med Jag tar mig framåt text på. Badget i projektet Jag tar mig framåt.

Jag tar mig framåt diamanter

Reflexer - Jag tar mig framåt diamant

Till deltagande klasser i Luleå kommunala skolor kommer åk 2 och åk 5 att få en Jag tar mig framåt diamant som tack för att deras engagemang i projektets prioriterade mål; bättre miljö, hälsa och trafiksäkerhet.

Varje elev kommer också att få en reflex. De skickas ut till skolorna under de närmaste veckorna.

Nu har terminens arbete med aktiva skoltransporter och Jag tar mig framåt dragit igång på allvar ute på skolorna

Råneskolan är ett exempel på en skola med femmor där arbetet pågår för fullt. Agniezska Holgersson är lärare i klassen.

-Det är ett riktigt bra projekt. Jag upplevde projektet som lite stressande i början, och kände en viss osäkerhet. Men efter att ha kommit igång upplever jag det som väldigt bra och positivt och jag uppskattar hemsidan med länkar och förslag på lektionerna, det ger ett bra och stöd till undervisningen.

Empowerment och gamification är viktiga moment i projektet för att öka motivationen hos eleverna. Agniezska lyfter också fram att eleverna upplever projektet som positivt och att de gillar det varierade arbetssättet.

Agniezska Holgersson, på bild, lärare i klassen.

Agniezska Holgersson, på bild, är lärare i klassen.

- Det som har gjort det så tacksamt att arbeta med projektet är att det tagits emot så väl av elever, lärare och vårdnadshavare. Alla upplever det som positivt. Elever och lärare kanske främst för att det ger möjligheter till annat lärande, exempelvis de lärandepromenader vi använder oss av. Vårdnadshavarna tycker att det är bra att skolan fokuserar extra på elevernas hälsa och uppmuntrar verkligen detta, berättar Agniezska Holgersson.

Med bästa sällskapet för att berätta om Let´s Gå, Trampa På!

Per Lindqvist, 11 år berättar om när hans klass deltog i projektet Jag tar mig framåt. Vi får ta del av hans tips om vintercykling och hör också Anna-Karin Lindqvist berätta mer om projektet.

Lyssna 2:04:00 in i reportaget för att höra Pers klokskap, Förmiddag i p4 Norrbottenlänk till annan webbplats.

Det är kärlek att låta sina barn gå eller cykla

Anna-Karin Lindqvist, Annika Nordstrand, Per Linqvist, Linda Frohm (M) och Louice Stridsman som berättade om projektet på presskonferensen.

Anna-Karin Lindqvist, Annika Nordstrand, Per Linqvist, Linda Frohm (M) och Louice Stridsman.

Det är kärlek att låta sina barn gå eller cykla dit de ska. Så resonerar Folkhälsocentrum vid Region Norrbotten som tillsammans med Luleå tekniska universitet och fem norrbottniska kommuner vill få fler barn att gå eller cykla till skola och fritidsaktiviteter.

Luleå är en av fem kommuner

Alla hushåll som har elever i årskurs två eller fem i kommunerna Arjeplog, Gällivare, Luleå, Kalix och Haparanda får snart ett kuvert med posten. I kuvertet finns två nyckelringar och informationsmaterial som uppmuntrar alla barn att året om välja aktiva transporter, oavsett om man bor i stad eller i landsbygd.

Utskicket består av en informationsfolder och två nyckelringar. En är till barnets cykelnyckel eller hemnyckel. Den andra ska de vuxna sätta bilnyckeln på. Barn vill ofta cykla eller gå dit de ska, men föräldrarna tycker ibland att det är lättare och snabbare att ta bilen. Tanken är att man som vuxen ska påminnas om att det är bra med aktiva transporter varje gång man plockar upp bilnyckeln och ser nyckelringen.

Färre än hälften av norrbottniska barn i årskurs fyra kommer upp till de rekommenderade 60 minuter av rörelse per dag. I årskurs sju är det 72 procent som inte når målet, i gymnasiet 74 procent. Ökad fysisk aktivitet förbättrar hälsan, skolresultat och arbetsklimat i klassrummet. Dessutom leder projektet till en ökad trafiksäkerhet runt skolorna och ger miljövinster.

– Det är till och med så att i ett långsiktigt perspektiv görs stora samhällsvinster om man går eller cyklar. Preliminära beräkningar visar att för varje kilometer ett barn cyklar eller går sparar samhället tio kronor, säger Anna-Karin Lindqvist, lektor vid Luleå tekniska universitet.

Utskicket består av en informationsfolder och två nyckelringar.

Luleå kommun - en modellkommun

Luleå tekniska universitet har drivit Aktiva skoltransporter, både Luleå kommun och Region Norrbotten driver nu arbeten som är en förlängning av det projektet.

– Skolan är en arena där vi når alla barn och unga. Vi har därför en grundläggande roll i arbetet för en god och jämlik hälsa, säger Louice Stridsman, verksamhetschef i grundskolan inom Luleå kommun.

– Nu ser vi till att fler kommuner och skolor får möjlighet att ta del av de erfarenheter och arbets- och informationsmaterial som tagits fram av Luleå kommuns personal de tre senaste åren. Let’s gå, trampa på är inget engångsprojekt utan kommer att upprepas. Det kommer nya elever till årskurs två och fem varje år, säger Linda Frohm, regionråd (M).

Let’s gå, trampa på är en av Region Norrbottens 118 insatser som bidrar till att Norrbottens folkhälsostrategi för att skapa en mer jämlik och jämställd folkhälsa förverkligas.

Let`s gå - Trampa på!

Folkhäloprojektet aktiva skoltransporter som Luleå kommun tillsammans med Luleå tekniska universitet har drivit sedan 2016, vars syfte är att fler barn ska cykla eller gå till skolan utökas nu. Alla elever i åk 2 och åk 5 i Luleå kommun skall under höstterminen 2019 delta i detta projekt som i Luleå kommun kallas Jag tar mig framåt.

Luleå kommun är en av fem deltagande kommuner i detta folkhälosprojekt som drivs av Luleå Tekniska Universitet tillsammans med Region Norrbotten.

Hedersomnämnande för arbete med hållbart resande

Under onsdagen den 3 juli 2019 fick Luleå kommun ta emot ett hedersomnämnande under en cermoni i Almedalen för sitt arbete med aktiva skoltransporter och för arbetet med reseutmaningen med motiveringen: "Hedersomnämnandet för nyskapande kommun i SHIFT 2019 för innovativa insatser med aktiva skoltransporter och vintercykling samt för inspirerande resespel som främjar hållbart resande bland kommunens anställda". Läs mer om detta på Vårt Luleå.länk till annan webbplats

Norrbottens Kommuner firarde 1 år!

Barn från Ormbergsskolan var där och berättade om projektet samt framförde sin egna cykellåt där publiken fick vara med och sjunga!

VetenskapensHus

TACK TILL ALLA BARN!

Det går framåt i ”Jag tar mig framåt”- projektet. Stina Rutberg och Anna-Karin Lindqvist blev Årets innovatörer på LTU. De vill rikta ett särskilt Tack till alla barnen som medverkat i projektet . Utom dom inget pris.

Delar av motiveringen:
Årets innovatör 2018 Stina och Anna-Karin har genom sitt arbete med Aktiva skoltransporter skapat innovativa lösningar på stora samhällsutmaningar med barn och ungas hälsa.

I samband med prisutdelningen poängterade Stina och Anna-Karin att det egentligen är barnen som är årets innovatörer eftersom det är deras idéer som varit grunden i projektet. Dessutom blev Luleå kommun årets samarbetskommun delvis pga Aktiva skoltransporter!

Så växte årets vintercyklingsinnovation fram i Luleålänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Elever skrev musik!

Här är en låt som växte fram under ett arbete där vi gjorde estetik av barnens skolväg tillsammans med 3:orna på Ormbergsskolan. Barnen fick samla egna cykelord som bildade stommen i låtens text. Melodin gjorde vi tillsammans.

Min Cykel - Mp3

Cykelvinst på stan!

Här kan vi se den lyckliga vinnaren av tipsfemman i samband med ”På stan utan bil” den 26/5 då ”Jag tar mig framåt” fanns på plats.

Edward Alatalo 13 år vann cykeln som skänktes av ”Mickes cykelverkstad”

cykelvinst

LTU Logga

© Luleå Kommun, 2018

Text