VISION
Råneskolan en plats..
- för lärande
- att växa på
- att längta till
Alla pedagoger i skolan jobbar med formativ bedömning där eleverna blir en del av sitt lärande. En formativ bedömning förutsätter även ett språkutvecklande arbetssätt eftersom tanken inte är medfödd, det är däremot förmågan och kompetensen att kunna tänka. För att kunna använda och utveckla denna kompetens behöver vi bland annat språket och begreppen (Stendrup 2002).
Se mig inte som den jag är se mig som den jag skulle kunna bli (Dysthe, 2003). Vi vet att människan utvecklas genom lärande. Skolan blir ett viktigt forum för bildningsprocessen där eleverna möter kunskaper och erfarenheter som gör djupgående intryck och påverkar ens sätt att se på sig själv och välden – kort sagt formar en som människa. Det demokratiska samhället förutsätter upplysta, bildade människor – som en motkraft mot icke demokratiska strömningar.
En tillgänglig lärmiljö där de fysiska, sociala och pedagogiska aspekterna har blivit genomlysta för att skapa trygghet, ger en miljö som man vill tillhöra och därmed …längtar till