Två personer sitter vid en dator.

God man, förvaltare, förmyndare

Vill du hjälpa en medmänniska? Det finns alltid behov av fler gode män och förvaltare. Vi har alltid behov av fler gode män och förvaltare. Har du inget uppdrag idag men är intresserad – kontakta oss och anmäl intresse!

Som god man eller förvaltare så hjälper du en person som behöver hjälp med att bevaka sin rätt i samhället, sköta sin ekonomi eller i övrigt ta hand om sina personliga angelägenheter. En god man eller förvaltare kan ge huvudmannen hjälp inom tre olika huvudområden.

Områdena är "Bevaka rätt", "Förvalta egendom" och "Sörja för person".

Nyheter

Inställd telefontid på tisdag den 20 maj

2025-05-19
På grund av utbildning har överförmyndarenheten ingen telefontid på tisdag den 20 maj. Du kan via kundcenter lämna meddelande om att du önskar bli uppringd, men det kan dröja till på onsdag innan vi har möjlighet att ringa upp. Handlingar kan som vanligt lämnas in i receptionen på Luleå kommuns servicecenter.

Receptionen på Luleå kommuns servicecenter har begränsat öppethållande torsdag den 5 juni

2025-05-12
Receptionen på Luleå kommuns servicecenter håller stängt på torsdag den 5 juni klockan 13.30 - 15.00. Under denna tid kan ni varken hämta eller lämna in handlingar i receptionen.

Är du i behov av god man?

Om du eller en anhörig har behov av en god man så kan ni läsa mer om hur ni ansöker om god man. Länk till annan webbplats. Ett alternativ till god man eller förvaltare kan vara framtidsfullmakt eller anhörigbehörighet.

Det är tingsrätten som beslutar om godmanskap eller förvaltarskap ska anordnas för en enskild person. Det är också tingsrätten som beslutar om det ska omfatta alla tre områden eller endast ett eller två områden.

Omfattningen av uppdraget framgår också av det registerutdrag som överförmyndarnämnden skickar ut till gode mannen eller förvaltaren efter att tingsrätten fattat beslutet. Det är alltid huvudmannens bästa som ska stå i fokus för de åtgärder som gode mannen eller förvaltaren gör i sitt uppdrag.

Om du vill lämna in handlingar till överförmyndarenheten så kan du lämna handlingarna i receptionen på Luleå kommun servicecenter, Timmermansgatan 25. Kom ihåg att märka kuvertet med "överförmyndarnämnden".

Om du inte använder vår e-tjänst och behöver manuella blanketter kan du kontakta överförmyndarenheten via telefon eller e-post. Du kan också hämta dem på Luleå kommun servicecenter.

Handläggningstider

Nedan kan du se beräknad handläggningstid hos oss och tingsrätten.

Just nu har vi längre handläggningstider än vanligt. Vi ber om överseende med detta. Detta innebär att de ungefärliga tiderna vi har på hemsidan inte gäller för tillfället. Tänk därför på att lämna in din ansökan i god tid samt att du kan underlätta handläggningen av din ansökan genom på att använda dig av våra e-tjänster.

  • Handläggningstid för byte av god man eller förvaltare
    I normalfallet inom 2,5 månad.
  • Begäran om entledigande
    I normalfallet inom 2 månader.
  • Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till arvsskifte
    Inom 2 veckor om ansökan är komplett.
  • Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till försäljning av fastighet/bostadsrätt
    Inom 1 månad. Handläggningstiden är beroende på om yttrande angående försäljningen ska inhämtas eller inte.
  • Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till uttag från överförmyndarspärrat konto
    1 – 5 arbetsdagar, förutsatt att frågan inte behöver tas upp i nämnden.

Handläggningstid hos tingsrätten för anordnande av godmanskap eller förvaltarskap

  • Tingsrättens arbetsbelastning varierar och därför kan deras handläggningstid variera under året. Om du väntar ett beslut i ett ärende är det därför bättre att kontakta tingsrätten direkt på telefon 0920-29 55 00 om du önskar besked om när ett beslut kan komma att fattas.

Kontakt

Vi erbjuder fysiska och digitala möten samt möten via telefon. I de fall du vill träffa en handläggare går det att boka tid via vår e-tjänst.
Tänk på att välja rätt typ av besök när du bokar tid.
Just nu finns det bara tider för frågor som gäller redovisning eller introduktion av redovisning i e-tjänsten.

Överförmyndarenheten tar bara emot bokade besök. Informera gärna era huvudmän om detta också om det är så att ni vet med er att de brukar besöka oss.

Telefontider

Helgfria dagar telefon: 0920-45 30 00
Måndag – onsdag kl 10.00 – 12.00
Torsdag - fredag kl 10.00 - 11.30

E-post: overformyndarnamnden@lulea.se.
Besöksadress​: Luleå kommun servicecenter, Timmermansgatan 25.
Postadress: Luleå kommun, Överförmyndarnämnden, 971 85 Luleå

Efter kontakt kan du även ringa våra direktnummer och lämna meddelande i röstbrevlådan om att du önskar bli uppringd.

Vi som arbetar här

Christina Kleemo (enhetschef), Maria Fällman (administratör), Ida Sundqvist (studentmedarbetare), Maria Rolund, Linnéa Nilsson, Kerstin Larsson, Rebecka Cheskey (tjänstledig), Shadja Nori, Johannes Winblad Von Walter (tjänstledig), Eleonor Lundqvist Tilde Persson (vikarie) och Max Kirkhaug (vikarie).

Överförmyndarnämnden utövar tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare.

Överförmyndarenheten arbetar på delegation/uppdrag av Överförmyndarnämnden, som är en av kommunens politiska nämnder. Nämnden består av ett varierande antal förtroendevalda politiker. Läs mer om politikerna via länken.

Överförmyndarnämndens sammanträden

Överförmyndarnämnden sammanträder elva gånger per år. Du hittar sammanträdesplanen nedan.

Granskningsläge

Här kan du se hur granskningen av årsräkningarna fortlöper. Årsräkningen ska lämnas in till överförmyndarnämnden före 1 mars 2025 och vanligtvis inkommer majoriteten av årsräkningarna under de två sista veckorna i februari.

Årsräkningar som inkommit via e-tjänsten och är kompletta granskas först, därefter granskas de årsräkningarna som behövts komplettaras i turordning efter ankomstdatum och allra sist granskas årsräkningar som inkommit för sent (det vill säga efter sista februari). Varje år finns det även årsräkningar och andra typer av räkningar som prioriteras av andra anledningar än de redan nämnda.

Just nu granskas kompletta årsräkningar som inkommit via e-tjänsten 2025-02-08. Parallellt med dessa granskas andra prioriterade räkningar.

  • Inkomna årsräkningar 2025-05-19
    677 av 681 st
  • Granskade årsräkningar 2025-05-19
    376 av 681 = 55 %

Sidan uppdaterades den 19 maj 2025