Ny skolstruktur för Örnäset

På den här sidan kan du läsa mer om den nya strukturen för skolor och förskolor i stadsdelen Örnäset.

En skolstruktur beskriver vilka skolor och förskolor som ska finnas i ett område. När kommunen arbetar med en förändrad skolstruktur ser vi över vilka lokaler som ska användas för skolor och förskolor, vilka lokaler som behöver byggas om och ifall kommunen behöver bygga nya skolor eller lägga ner vissa skolor.

Samrådsmöten hålls i augusti 2024

Samrådsmöten för vårdnadshavare och personal kommer hållas den 27 augusti 2024, på grund av att det är semestertider. Kallelse till samrådsmötet skickas ut den 20 juni 2024.

Kortversion

Nedan finns en kortversion av samrådshandlingarna med utvecklingsalternativen och nuläge och dialog under rubrikerna nedan.

Utvecklingsalternativen

Här kan du läsa om de alternativ för skolstrukturen som förvaltningen tog fram.

Här nedan presenteras utvecklingsförslag för förskola och skola.

Utvecklingsförslagen tar hänsyn till behov av skola och förskola utifrån utvecklingsinriktningen i Vision Luleå 2040 och ett befolkningsmål om 100 000 invånare.

Nedan beskrivs utvecklingsalternativen för förskola och grundskola separat. För
förskola presenteras utvecklingsalternativ 1 och 2 samt ett nollalternativ. Gällande skola presenteras utvecklingsalternativ 1, 2, 3 och 4. Ett nollalternativ presenteras även för skola.

Nollalternativen beskriver den sannolika utvecklingen i området om inget av
utvecklingsalternativen genomförs. Alternativen har inte värderats eller rangordnats.

Två nya förskolor byggs på Kronan. Haga förskola med två avdelningar läggs ned när förskolorna på Kronan har startat upp.

De övriga förskolorna kommer finnas kvar oförändrade i skolområdet. Förskolan Spira utökas däremot med en halv avdelning genom mindre anpassning av lokalerna. I området finns också en fristående förskola.

Det kommer finnas 700 förskoleplatser i området vilket är tillräckligt för behovet av platser för barn inom stadsdelen. På området finns därutöver cirka 68 förskoleplatser i en fristående förskola. Fram till år 2040 finns tillräcklig kapacitet för barn på Örnäset för minst 750 barn i förskolan (inklusive fristående förskolor).

Utvecklingsalternativ 1 tar inte hänsyn till den fristående förskolans framtid, utan utgår från att antalet barn i fristående förskola inte förändras.

Sammanfattning - förskola

Förskola

Förändring

Spira förskola

Utökas med en halv avdelning och lokaler anpassas.

Burströmska förskola

Inga förändringar

Bergsprängarens förskola

Inga förändringar

Bergets förskola

Inga förändringar

Årans förskola

Inga förändringar

Svartöstans förskola

Inga förändringar

Haga förskola

Läggs ner när de två nya förskolorna på Kronan

startat upp. Lokalen där Knöppelåsens förskola låg, som nu är en resurs, avvecklas.


Sammanfattning - nya förskolor

Ny förskola

Förändring

Kronandalens

förskola

En förskola byggs i Kronandalen med utrymme

för 4 avdelningar.

Kronanvägens

förskola

En förskola byggs på Kronanvägen med

utrymme för 8 avdelningar

 

Kartbild av skolområdet med förskolor

Två nya förskolor byggs på Kronan. De övriga förskolorna är kvar oförändrade, men Haga förskola utökas med två avdelningar. Spira förskola utökas med en halv avdelning och lokalerna anpassas. En fristående förskola finns också i området.

Det kommer finnas 770 förskoleplatser i området vilket är tillräckligt för behovet av platser för barn inom stadsdelen. På området finns också cirka 68 förskoleplatser i en fristående förskola. Fram till år 2040 finns det en mindre överkapacitet för barn på Örnäset för minst 750 barn i förskolan (inklusive fristående förskolor).

Utvecklingsalternativet tar inte hänsyn till fristående förskolornas framtid, utan utgår från att antalet barn i fristående förskola inte förändras.

Sammanfattning - Förskola

Förskola

Förändring

Spira förskola

Utökas med en halv avdelning och lokaler anpassas.

Burströmska förskola

Inga förändringar

Bergsprängarens förskola

Inga förändringar

Bergets förskola

Inga förändringar

Årans förskola

Inga förändringar

Svartöstadens förskola

Inga förändringar

Haga förskola

Utökas med två avdelningar i tidigare Knöppelåsens förskola.


Sammafattning - nya förskolor

Nya förskolor

Förändring

Kronandalens förskola

En förskola byggs i Kronandalen med utrymme

för 4 avdelningar.

Kronanvägens förskola

En förskola byggs på Kronanvägen med

utrymme för 8 avdelningar

Karta med förskolorna i området.

Nollalternativet beskriver den sannolika utvecklingen i området om inget av utvecklingsalternativen genomförs. Nuvarande struktur, alla enheter och lokaler för förskola finns kvar. Två nya förskolor byggs enligt planen för området Kronan.

Nollalternativet innebär att det finns cirka 731 förskoleplatser. Utöver dessa finns ytterligare cirka 35 platser i fristående förskola på Kronan. Med ett ökat antal barn den växande stadsdelen Kronan bedöms detta leda till ett mindre underskott på cirka 20 förskoleplatser vilket innebär att det saknas lite drygt 1 avdelning. Det betyder att det inte finns tillräckligt med förskoleplatser fram tlll år 2040.

Nollalternativet tar inte hänsyn till de fristående förskolornas framtid, utan utgår från att antalet barn i fristående förskola inte förändras.

Sammanfattning - förskola

Förskola

Förändring

Spira förskola

Spira förskola utökas med en halv avdelning

i befintliga lokaler.

Burströmska förskola

Inga förändringar. Använder alla

tillgängliga avdelningar.

Bergsprängarens förskola

Inga förändringar. Använder alla

tillgängliga avdelningar.

Bergets förskola

Inga förändringar. Använder alla

tillgängliga avdelningar.

Årans förskola

Inga förändringar. Använder alla

tillgängliga avdelningar.

Svartöstadens förskola

Inga förändringar. Använder alla

tillgängliga avdelningar.

Haga förskola

En förskola med två avdelningar. Tidigare

Knöppelåsens förskola behålls som resurs

till skola och förskola i området.

 

Sammanfattning - nya förskolor

Ny förskola

Förändring

Kronandalens förskola

En förskola byggs i Kronandalen med utrymme

för 4 avdelningar.

Kronanvägens förskola

En förskola byggs på Kronanvägen med

utrymme för 8 avdelningar

 

Karta på förskolor i området

Furuparkskolan görs om till en högstadieskola (7-9). Tallkronanskolan (F-6) utökas och Örnässkolan blir en F-6 skola. En fristående F-6 skola finns också i Svartöstaden.

I området kommer det finnas plats för 1500 elever i kommunal grundskola. Ytterligare cirka 90 elever finns i dagsläget på fristående skola i Svartöstaden. Med den fristående skolan beräknas det finnas plats för 1590 elever i grundskolan i området. Det betyder att kapaciteten i kommunal skola motsvarar behovet som finns för elever F-9 fram till år 2040.

Utvecklingsalternativet tar inte hänsyn till de fristående skolornas framtid, utan utgår från att antalet barn i fristående skola inte förändras.

Sammanfattning - Skolor

Skola

Förändring

Furuparkskolan

Furuparkskolan byggs om till en 7-9 skola för 450

elever. Befintliga huskroppar finns kvar och en ny

byggnad i flera våningar byggs på den nedbrunna

delen av fastigheten. Anpassning av utemiljön för

7-9 elever. Furuparkskolans idrottshall renoveras

och utökas.

Tallkronanskolan

Tallkronanskolan (F-6) byggs ut för 500 elever.

Utemiljön utökas mot närliggande grönområde i riktning

mot Armévägen.

Örnässkolan

Örnässkolan (F-6) renoveras i stora delar och mer

ändamålsenliga lokaler skapas för 550 elever.

Örnässkolans utemiljö rustas upp och anpassas

till F-6 elever.

 

Karta över grundskolor i området

Örnässkolan görs om till en högstadieskola (7-9). Tallkronanskolan (F-6) utökas och Furuparksskolan görs till en F-6 skola. I Svartöstaden finns också en fristående F-6 skola.

Det kommer finnas plats för 1450 elever i kommunal grundskola. Ytterligare cirka 90 elever finns på fristående skola i Svartöstaden. Med fristående skola beräknas det finnas plats för 1540 elever i skola inom området. Det betyder att det finns för få platser för elever i grundskolan (F-9) i området fram till år 2040.

Utvecklingsalternativet tar inte hänsyn till de fristående aktörernas framtid, utan utgår från att antalet barn i fristående skola inte förändras.

Sammanfattning - Skola

Skola

Förändring

Furuparkskolan

Furuparkskolan (F-6) byggs om till en ny skola för 400

elever. Befintliga huskroppar finns kvar och en ny

byggnad i flera våningar uppförs på fastigheten.

Utemiljön rustas upp och anpassas till åldersgruppen.

Furuparkskolans idrottshall renoveras och utökas.

Tallkronanskolan

Tallkronanskolan (F-6) byggs ut för 500 elever. Utemiljö

utökas mot närliggande grönområde i riktning mot

Armévägen.

Örnässkolan

Örnässkolan (7-9) renoveras i stora delar och mer

ändamålsenliga lokaler skapas för 550 elever. Utemiljö

rustas upp och anpassas till äldre elever.

Karta över skolor i området.

Örnässkolan blir en större 4-9 skola, Furuparkskolan blir en F-3 skola och Tallkronanskolan F-6 finns kvar oförändrad. En fristående F-6 skola finns också i Svartöstaden.

Det finns plats för 1530 elever i kommunal grundskola. Ytterligare cirka 90 elever finns på fristående skola i Svartöstaden. Med fristående skola beräknas det finnas plats för 1620 elever i grundskolan inom området. Det betyder att kapaciteten i kommunal skola motsvarar behovet som finns för elever F-9 fram till år 2040. Det beräknas finnas ett litet överskott på 30 platser.

Utredningen tar inte hänsyng till de fristående grundskolornas framtid, utan utgår från att antalet barn i fristående skola inte förändras.

Sammanfattning - Skolor

Skolor

Förändring

Furuparkskolan

Furuparkskolan (F-3) byggs om till en fyrparallellig

skola för max 400 elever. Befintliga huskroppar

bibehålls och en ny byggnad i flera våningar byggs.

Utemiljö kring Furuparkskolan rustas upp anpassas till

yngre barns behov.

Tallkronanskolan

Inga förändringar. En F-6 skola för 400 elever.

Örnässkolan

Örnässkolan (4-9) byggs ut och anpassas till en ny

flerparallelligskola för 750 elever. Skolområdet planeras

om med nybyggnation och renovering för fler elever

med mer ändamålsenliga lokaler. En samlad utemiljö

skapas. Idrottshallen renoveras och utökas.

 

Karta över skolor i området.

Skolstrukturen består av tre nya upptagningsområden där de nuvarande skolor finns kvar utan större förändringar.

Sammanfattning - nya upptagningsområden

Nytt upptagningsområde

Förändring

Örnäset

Minskar genom att inte omfatta stadsdelen

Kronan.

Centrum

Minskar genom att inte omfatta stadsdelen Bergviken

Bergviken- Kronan

Upptagning av barn från stadsdelarna Bergviken,

Kronan och Lulsundet.


Karta över nya upptagninsområden

I det nya upptagningsområdet Örnäset behålls Furuparkskolan som en F-3 skola för 200 elever och de nedbrunna ytorna på fastigheten utvecklas till skolgård. Örnässkolan anpassas till en 4-9 skola med kapacitet för 450 elever.

I det nya upptagningsområdet Kronan – Bergviken behålls Tallkronanskolan F-6 med kapacitet för 400 elever. Midskogsskolan F-9 utökas i närliggande byggnader för att omhänderta 500 elever, enligt tidigare beslut skolstruktur Centrum.

I det nya upptagningsområdet Centrum behålls Östra skolan F-6 för 300 elever och Residensskolan 7-9 utökas till 400 elever, enligt tidigare beslut skolstruktur Centrum. I området finns också en kommunal internationell grundskola 4-9 med planerad skolstart hösten 2024.


Ssammanfattning - skolor i de nya upptagningsområdena

Skola

Förändring

Furuparkskolan

Furuparkskolan behålls som F-3 skola för 200 elever.

Den nedbrunna delen av fastigheten utvecklas till

skolgård. Tillhör det nya upptagningsområdet Örnäset.

Örnässkolan

Örnässkolan anpassas till en 4-9 skola för 550 elever

och renoveras i stora delar och mer ändamålsenliga

lokaler skapas. Örnässkolans utemiljö rustas upp

och anpassas tillbåde yngre och äldre elever.

Tillhör det nya upptagningsområdet Örnäset.

Tallkronanskolan

Tallkronan F-6 behålls för 400 elever. Barn som bor i

stadsdelarna Kronan, Lulsundet och Bergviken

hänvisas hit i det nya upptagningsområdet

Bergviken – Kronan.

Midskogsskolan

Blir kvar som en F-9 skola, och utvecklas enligt

tidigare beslut om skolstruktur Centrum. Barn som

bor i stadsdelarna Kronan, Lulsundet och Bergviken

hänvisas hit i det nya upptagningsområdet

Bergviken – Kronan.

Östra skolan

Östra skolan (F-6) utvecklas enligt tidigare

beslut för skolstruktur Centrum. Tillhör det

nya upptagningsområdet Centrum.

Residensskolan

Residensskolan (7-9) utvecklas enligt tidigare

beslut för skolstruktur Centrum. Tillhör det nya

upptagningsområdet Centrum.

 

Karta över skolor i nya upptagningsområden

Inom Örnäsets nya upptagningsområde finns det plats för för 750 elever i kommunal grundskola (F-9). Antalet platser motsvarar behovet av 570 elever fram till 2040. Det beräknas bli ett överskott i kapacitet med 180 elever i kommunal skola i området.

Inom Kronan-Bergvikens nya upptagningsområde finns det plats för 900 elever i kommunal grundskola (F-9). Det betyder att kapaciteten i kommunal skola inte motsvarar behovet av 1370 platser som finns för elever F-9 fram till år 2040. Det beräknas bli ett underskott med 470 elever. Med fristående skola inräknat finns plats för cirka 1330 elever i skola inom Kronan – Bergvikens nya upptagningsområde. Det krävs för att motsvara behovet som finns för elever F-9 fram till år 2040.

Utvecklingsalternativet tar inte hänsyn till de fristående skolornas framtid, utan utgår från att antalet barn i fristående skola inte förändras.

Nollalternativet beskriver den sannolika utvecklingen i området om inget av utvecklingsalternativen genomförs.

Nuvarande struktur, byggnader och lokaler för skola behålls. För samtliga byggnader innebär att underhåll sker enligt plan de närmaste 10 åren där en del byggnader i synnerhet Örnässkolan har stora renoveringsbehov.

Nollalternativet Skola innebär att det finns plats för cirka 1150 elever i kommunal grundskola. Ytterligare cirka 90 platser finns i en fristående F-6 skola i Svartöstaden. Med fristående skola beräknas det finnas plats cirka 1240 elever i grundskola inom upptagningsområdet. Det betyder att kapaciteten i kommunal skola inte motsvarar behovet som finns för elever F-9 fram till år 2040. Ett underskott på platser för cirka 350 elever i kommunal skola beräknas. Det gäller främst elever i årskurs F-6.

Utredningen tar inte hänsyn till de fristående skolornas framtid, utan utgår från att antalet barn i fristående skola inte förändras.

Sammanfattning - skolor

Skola

Förändring

Furuparkskolan

Furuparkskolan behålls som F-3 skola för 200 elever

med upprustning av nedbrunnen del av skolgård.

Örnässkolan

Förblir en F-9 skola med kapacitet för 550 elever.

Skolan renoveras i stora delar och mer ändamålsenliga

lokaler skapas.

Tallkronanskolan

Behålls som en F-6 skola för 400 elever

 

Billd på skolor i området.

Kommunen har bedömt vilka konsekvenser utvecklingsalternativen och nollalternativet kommer få för förskola och skola. Bedömningarna är uppdelade i fem olika delar; främja barns hälsa och liv, likvärdig utbildning, vårdnadshavarens perspektiv, minskad klimatpåverkan och attraktiv arbetsgivare.

Bedämningen är kopplad till kommunens nio övergripande mål för hållbar utveckling, kommunen som arbetsgivare, vårdnadshavares uppfattning om skolan och förskolan liksom ett barnrättsperspektiv.

Vision 2040 med kommunens nio övergripande mål

Bedömningen synliggörs i en så kallad värderingsros.

Förskola

Samlad konsekvensbedömning av utvecklingsalternativen förskola

Värderingsrosen har en femgradig skala för värdering av hög uppfyllnad av mål och/eller krav. En låg värdering (1) återfinns längst in mot rosens mitt. En hög värdering (5) återfinns i rosens ytterkant. Det betyder exempelvis att en hög värdering har ett litet behov av åtgärder och förbättring. Ett låg värdering har stora behov av åtgärder och förbättringar.

Jämförelse mellan utvecklingsalternativen

Alla tre alternativ innebär ett litet behov av förbättring för att bidra till att alla de fem målen uppfylls.

Nollalternativet värderar samtliga perspektiv högt och har därmed högst
måluppfyllnad. Det tillgodoser barns rättigheter i stor grad på grund av god spridning av förskolor som främjar aktiva skoltransporter, ändamålsenliga lokaler, enheter i olika storlekar, blandade barngrupper, tillräcklig friyta och tillgång till grönområden. Haga behålls som reserv, vilket påverkar alla barn i Luleå positivt när det gäller rätten till utbildning.

Alternativet innebär en något högre klimatpåverkan då strukturen omfattar många förskolor och därmed ger upphov till många leveranser (transporter och därmed utsläpp).

Utvecklingsalternativ 1 har en något lägre värdering än nollalternativet vad avser vårdnadshavares perspektiv, barns rätt till hälsa och aktiva liv samt likvärdig utbildning. En förskola mindre kan påverka barns möjlighet till att gå och cykla till förskolan. Att den enda reservlokalen kommunen har försvinner påverkar barn i hela Luleå negativt främst när det gäller rätten till utbildning.

Alternativet ger samtidigt en något mindre klimatpåverkan. Det bidrar i högre utsträckning till en mer attraktiv arbetsgivare än nollalternativet, eftersom att samverkan och möjligheter att rekrytera behörig personal ökar på större förskolor. Det är mest sårbart vad avser kapacitet, och det beror på att när Haga läggs ner försvinner även Knöppelåsens lokaler som används som extralokaler idag och de ligger på samma tomt.

Utvecklingsalternativ 2 skiljer sig från de övriga alternativen vad gäller resursanvändning då befintliga lokaler nyttjas i störst utsträckning men samtidigt finns överkapacitet i lokaler fram till 2040 som drar ner värderingen i resursanvändning. Utvecklingsalternativ 2 är det bästa alternativet ur ett barnrättsperspektiv i och med att Haga/Knöppelåsen byggs ut, vilket ger en överkapacitet med tillgång till extra lokaler vid behov. Detta påverkar alla barn i Luleå positivt, främst rätten till utbildning.

Vårdnadshavares röster från dialogerna lyfter särskilt att det är viktigt med närhet till förskola och att barnen ska kunna ta sig till skolan själv i tidiga åldrar, trygga skolvägar samt bra utemiljö och lokaler.

Skola

Samlad konsekvensbedömning utvecklingsalternativ Skola.

Värderingsrosen har en femgradig skala för värdering av hög uppfyllnad av mål och/eller krav. En låg värdering (1) återfinns längst in mot rosens mitt. En hög värdering (5) återfinns i rosens ytterkant. Det betyder exempelvis att en hög värdering har ett litet behov av åtgärder och förbättringar och en låg värdering har ett stort behov av åtgärder och förbättringar.

Jämförelse mellan utvecklingsalternativen

Alla fyra utvecklingsalternativ innebär i stort en förbättring gentemot nollalternativet, när det gäller att uppnå de fem målen.

Nollalternativet värderar vårdnadshavarnas perspektiv högt förutom trygghet i och med risk för överbelagda skolor. Det bidrar också till en minskad klimatpåverkan. Nollalternativet innebär att rätten till likvärdig utbildning, särskilt för resurssvaga barn inte kan uppnås i tillräckligt hög grad och motverkar till viss del barns rätt till hälsa och aktiva liv, på grund av för liten utomhusmiljö på skolorna. Överbelagda skolor ger också negativa konsekvenser på utbildningskvalitet, och alternativet leder till svårigheter att rekrytera behörig personal som en attraktiv arbetsgivare.

Utvecklingsalternativ 1 värderar vårdnadshavares perspektiv högt och bidrar i hög utsträckning till att vara en attraktiv arbetsgivare. Alternativet kan påverka likvärdig utbildning och rätten till utbildning positivt med behöriga lärare, ändamålsenliga skollokaler och god möjlighet till rekrytering. Utvecklingsalternativ 2 kan påverka barns rätt till utveckling, lek, vila och fritid samt hälsa negativt, i och med en något mindre utomhusmiljö. Alternativet bidrar till en högre klimatpåverkan jämfört med nollalternativet.

Utvecklingsalternativ 2 värderar vårdnadshavares perspektiv högt och rätten till likvärdig utbildning och hälsa uppnås i hög utsträckning. Alternativet bidrar också till att skolan blir en attraktiv arbetsgivare med goda möjligheter till samverkan, en god arbetsmiljö, möjligheter att rekrytera och tillgång till elevhälsa. Alternativet ger bättre skolvägar än utvecklingsalternativ 1 men något mindre utemiljö. Främst Furuparksskolan får mindre yta för utemiljö vilket påverkar yngre barn, den är dock bättre än nollalternativet.

Utvecklingsalternativ 3 värderar vårdnadshavares perspektiv högt men större skolor uppfattas som mindre trygga av vårdnadshavare. Alternativet värderas högt som attraktiv arbetsgivare då en större skola för 4-9 ökar möjlighet till rekrytering av behöriga lärare. Likvärdig utbildning värderas något lägre än utvecklingsalternativ 1 och 2 gällande inomhusmiljö. Detta kan behöva kompenseras för i planeringen av skolan med ändamålsenliga lokaler för olika åldersgrupper.

Utvecklingsalternativ 4 får i stort en högre måluppfyllnad än nollalternativet. Alternativet ger en något lägre bedöming än de andra utvecklingsalternativen gällande attraktiv arbetsgivare och likvärdig utbildning, eftersom skolorna i det nya skolområdet för Örnäset kan få ett mindre elevunderlag. Färre elever ger dock större utemiljöer och möjligheter att använda lokaler flexibelt. Den socioekonomiska utjämning bedöms minska i det nya skolområdet Örnäset, vilket kan behöva kompenseras för. I det nya skolområdet Kronan-Bergviken bedöms den sociala utjämningen öka. Alternativet bedöms leda till en minskad klimatpåverkan, på grund av färre nybyggnationer.

Nuläge

Området som vi utrett är område Örnäset.

Örnäsets upptagningsområde består av stadsdelarna Örnäset, Skurholmen, Malmudden, Lövskatan, Svartöstaden och Kronan. Det bor totalt bor cirka 12 400 personer i området.

Flest antal invånare bor på Skurholmen. Kronan är den stadsdel som växer i området, och kommer att ha flest antal invånare när det är fullt utbyggt. Det beräknas ske omkring år 2030. Det planeras att det då bor cirka 7 000 människor i stadsdelen.

På Örnäset finns ett centrum med service såsom butiker, restauranger, bibliotek och kyrka. Hälsocentral finns också i stadsdelen. Största delen av Örnäset består idag framförallt av hyresrätter men också en del bostadsrätter och äldre villabebyggelse. På Örnäset finns också två sporthallar, en fritidsgård, en idrottsanläggning och ett utomhusbad.

Kronan är Luleås nyaste stadsdel och planeras bli en komplett stadsdel med en variation av olika typer av bostäder, arbetsplatser, parker och torg, skola och förskola, idrottshall samt ett centrum med butiker och restauranger. Området byggs i etapper och Kronandalen som är centrumområdet beräknas vara fullt utbyggt cirka år 2030. Området består av olika mindre områden med en variation av villabebyggelse, punkthus och stadsradhus.

Svartöstaden ligger avskilt från övriga stadsdelar mellan SSAB och havet. Här finns viss service i form av en förskola och restaurang samt en sporthall som SSAB äger. Här finns även många mindre företag och ett starkt förenings- och kulturliv. Närheten till vattnet med en strandpromenad, strand och småbåtshamn är kvaliteter i området. Området är starkt påverkat av närheten till tung industri.

Hertsövägen, Svartövägen och industrispåren till Svartön är transportvägar med tung trafik till industrin. Vägarna är också en gräns mellan olika områden och stadsdelar i utredningsområdet. Från Svartöstaden går en gång- och cykelväg parallellt med Svartövägen mot Örnäset.

I området finns sju kommunala förskolor samt tre kommunala skolor. Det finns också en fristående förskola på Kronan samt en fristående skola i Svartöstaden.

Grundskolorna i området har sedan branden på Furuparkskolan 2021 haft en undantagssituation för att på bästa sätt ta hand om elever och ha kvar verksamheten. Elever från Furuparksskolan har anvisats till både Tallkronanskolan och Örnässkolan, utöver det har en del elever aktivt sökt sig till skolor utanför området.

I Luleå kommun har vi delat upp kommunen i olika områden:

  • Upptagningsområde: I kommunen finns nio upptagningsområden. I varje upptagningsområde finns en skola för årskurs 7–9.
  • Skolområde: Varje upptagningsområde delas in i flera skolområden, ett för varje skola F-3 eller F–6 (förskoleklass till årskurs 3 eller 6).
  • Anvisningsskola: Alla barn som är folkbokförda (bor) inom skolområdet eller upptagningsområdet får plats i den skola som hör till området. Den skolan kallas för anvisningsskola. För elever i förskoleklass och årskurs 1–6 är anvisningsskola den skola som ligger i skolområdet. För elever i årskurs 7–9 är anvisningsskola den skola som ligger i upptagningsområdet. De vårdnadshavare som vill kan söka plats i en annan skola än anvisningsskolan.

  • Förskola: Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn i åldern 1–5 år. I förskolan arbetar förskollärare och barnskötare. Förskolan är en frivillig skolform. Vårdnadshavare väljer själva om de vill att deras barn ska gå i förskolan. Förskolan har egna lokaler och en egen gård.
  • Förskoleklass och grundskola: Förskoleklassen och grundskolan är obligatorisk för alla barn i Sverige. Barn börjar i förskoleklassen på höstterminen det år de fyller 6 år. Det år de fyller 7 år börjar de i grundskolan. Grundskolan är nioårig och består av årskurserna 1 till 9. Förskoleklassen och grundskolan är placerade i samma skola. Beroende på vilka årskurser som finns i en skola brukar de beskrivas som exempelvis F–3 (förskoleklass till årskurs 3) eller F–6 (förskoleklass till årskurs 6).

Bergets förskola

Antal avdelningar: 5 (utrymme för 6)
Antal barn: 83 barn
Kök: Mottagningskök
Gård: Cirka 58 kvadratmeter friyta per barn. Naturmarken inom förskolan fortsätter på andra sidan staketet och breder ut sig i ett skogsparti med mycket berg i dagen. Det finns en grind direkt från gården till naturmarken.
Byggår: 2020

Byggnadens skick: Förskolan är nybyggd och för de kommande 10 åren finns inga planerade åtgärder.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utemiljö

Positivt

Negativt

Lokaler som lätt kan anpassas till barnens ålder och verksamhetens behov.

Stor gård som är avdelad.

Finns en park vid skolan som används av förskolan.

 

Den höga klätterställningen är felplacerad.

Saknas en avgränsning vid gungorna.

 

 

 

Bergsprängarens förskola

Antal avdelningar: 3
Antal barn: 51 barn
Kök: Tillagningskök
Gård: Cirka 33 kvadratmeter friyta per barn. Naturmarken som fortsätter utanför staketet består av det till största del skogbeklädda Skurholmsberget. Det finns en grind direkt från gården till naturmarken.
Byggår: 1986

Byggnadens skick: Förskolan är i gott skick, med planerat underhåll.

Förskolan är certifierad inom äventyrspedagogik.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utemiljö

Positivt

Negativt

Lokaler är lätta att anpassa till barnens ålder och verksamhetens behov.

Bra ljudmiljö och översyn genom fönster inomhus.

Närhet till skogsmiljö.

 

Saknas en plan gräsyta på skolgården för aktiviteter.

 

 

 

 

 

Burströmska förskola

Antal avdelningar: 4 (utrymme för 5)
Antal barn: 53 barn
Kök: Mottagningskök
Gård: Cirka 58 kvadratmeter friyta per barn. Det finns ingen naturmark i förskolans direkta närhet. Den närmsta naturmarken finns på Skurholmsberget.
Byggår: Renoverades 1993, köket renoverades 2012.

Byggnadens skick: Renoveringsbehov av tak, installationer, ytskikt, fasad, dörrar och fönster.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utemiljö

Positivt

Negativt

Lokaler är anpassade till verksamheten.

Stor gård med många träd

och pulkbacke på vintern.

 

 


 

 

Förskolan har många korridorer och flera rum

har inga rutor mellan rum vilket försämrar översikten av barnen.

Man måste passera flera avdelningar för att komma till personalutrymmet.

Akustikplattor saknas på flera avdelningar.

Utemiljö svår att överblicka och i behov av renovering.

 

 

Spira förskola

Antal avdelningar: 6
Antal barn: 90 barn
Kök: Mat levereras från Tallkronanskolans kök.
Gård: Cirka 89 kvadratmeter friyta per barn. Gården är avgränsad med staket mellan Tallkronanskolan och Spira förskola.
Byggår: 2016

Byggnadens skick: Inom de närmaste 10 åren finns inget större behov av åtgärder i byggnaden. Förskolan är sammanbyggd med Tallkronanskolan.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utemiljö

Positivt

Negativt

Gården har en bra och varierande miljö.

Förskolans storlek passar verksamheten bra.

 

 

 

 

Svårt att ha uppsikt över gården.

Inga avgränsningar på gården.

Inga klättermöjligheter för barnen på gården.

Brist på skugga på gården.

Mycket asfalt på gården.

 

 

 

Haga förskola

Antal avdelningar: 2
Antal barn: 37 barn
Kök: Mottagningskök.
Gård: Cirka 84 kvadratmeter friyta per barn. Skulle minska till 44 kvadratmeter om Knöppelåsens förskola öppnas, då de delar gård. Det finns naturmark direkt utanför staketet norr om gården. Naturmarken består främst av tallskog
Byggår: 1986, med renovering 1995.

Byggnadens skick: Planerat underhåll de kommande 10 åren är byte av ventilation, ny fjärrvärmecentral, asfaltering och mindre åtgärder på utemiljön, byte av fönster och dörrar, byte av tak och takavvattning, renovering av samtliga toaletter

På samma fastighet som Haga förskola finns en byggnad som tidigare var Knöppelåsens förskola. Idag är förskoleverksamheten nedlagd men namnet består och byggnaden används som extra resurs för både förskola och skola.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utemiljö

Positivt

Negativt

Lokalerna är väl anpassade till verksamheten.

Fin gård med många möjligheter.

 

 

Svårare med samverkan i en liten förskola.

Sårbarhet vid sjukdomsfall.

Svårare med utbildningsdagar för personal.

 

Svartöstadens förskola

Antal avdelningar: 3 (utrymme för 4)
Antal barn: 51 barn
Kök: Tillagningskök
Gård: Cirka 40 kvadratmeter friyta per barn. Naturmarken intill förskolan startar i ett skogsparti som övergår i en strand med växtlighet. Det finns ingen grind direkt ut mot naturmarken.
Byggår: Renoverades under 2022-2023.

Byggnadens skick: Planerat underhåll de kommande 10 åren är att byta tak.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utemiljö

Positivt

Negativt

Lokalerna är lätta att anpassa efter

barnens ålder och verksamhetens behov.
Nyrenoverad spännande gård för olika aktiviteter.

 

Årans förskola

Antal avdelningar: 4 (utrymme för 5)
Antal barn: cirka 63 barn
Kök: Tillagningskök
Gård: Cirka 57 kvadratmeter friyta per barn. Naturmarken börjar direkt utanför gården och består av skog som även mynnar ut i Örnäsparken längre bort. Det finns en grind direkt från gården till naturmarken.
Byggår: 1971, totalrenoverades 2012.

Byggnadens skick: Planerat underhåll de kommande 10 åren är byte av inbrotts- och brandlarm, byte av tak och takavvattning samt målning av fasad.

Verksamehetens lokaler och utemiljö

Positivt

Negativt

Bra anpassade till verksamheten med möjlighet att

dela upp barngrupper.

Gården är stor med varierad miljö som går att dela av.

Det finns en utmanande parkmiljö vid förskolan.

 


Örnässkolan (F-9)

Antal elever: 499 elever
Kök: Eget tillagningskök
Gård: Cirka 28 kvadratmeter friyta per elev. Det saknas naturmark i direkt anslutning till skolgården. Närmaste naturmark är Örnäsparken, cirka 100 meter söder om skolan och med en gata som behöver passeras för att nå parken
Byggår: 1950-talet med tillbyggnader under åren.

Byggnadens skick: Samtliga byggnader har stora renoveringsbehov., exempelvis behövs stommen och källaren renoveras.

På Örnässkolan finns Språknoden där skolan erbjuder utökat modersmålsstöd till elever i årskurserna F-3 i finska, meänkieli och nordsamiska. Från och med läsåret 2025/2026 byggs språknoden ut med en årskurs per läsår. Till språknoden söker elever även från andra upptagningsområden.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utomhusmiljö

Positivt

Negativt

Bra placering, och god kollektivtrafik

Språknoden attraherar elever från andra områden.

Skolan har egna specialsalar och idrottshall.

 

 

 

 

 

 

Vägar med mycket trafik kring skolan.

Utomhusmiljö behöver rustas upp.

Stora renoveringsbehov.

Utformningen ger liten flexibilitet i undervisningen.

Behövs fler grupprum, toaletter och en samlingssal.

Liten matsal med hög ljudnivå.


 

 

 

Furuparkskolan (F-3)

Antal elever: 140 elever
Kök: Eget tillagningskök
Gård: Cirka 63 kvadratmeter friyta per elev.  Den naturmark som finns utgör en smal remsa som blir bredare vid förskolan. Det finns inga hinder mellan skolgården och naturytan.
Byggår: 1965

Byggnadens skick: Skolan behöver totalrenoveras förutom matsalen som endast är 10 år gammal. En stor del av skolan brann ner år 2021. Delar av B-huset står kvar efter branden men skadades så pass att det inte används.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utomhusmiljö

Positivt

Negativt

Bra placering, centralt i området.

Nära tillgång til natur.
Många olika lokaler ger flexibilitet.

 

 


Osäker trafiksitiuation vid hämtning och lämning.

Efter branden är lokalerna utspridda.

Behov av renovering av lokaler och utemiljö.

Del av skolan är nedbrunnen.

 

 

 

Tallkronanskolan (F-6)

Antal elever: 287 elever (kapacitet för 400 elever)
Kök: Eget tillagningskök
Gård: Cirka 30 kvadratmeter friyta per elev. Skolgården ligger vid ett skogsparti och gården inte avgränsas av någon form av staket eller liknande.
Byggår: 2018.

Byggnadens skick: Byggnaderna är i gott skick och har inget renoveringsbehov. Skolan är sammanbyggd med Spira förskola.

Verksamhetens bedömning av lokaler och utomhusmiljö

Positivt

Negativt

Bra placering.

Nära till naturen och till Ormbergets

friluftsområde.

Fräscha lokaler och inget renoveringsbehov.

Matsalen är bra utformad.

 

Eleverna måste åka buss till Örnässkolan för språkval i åk 6.

Uppbyggnad med "Visten" är oflexibelt.

 

 

 

 

Dialog

Så genomförde vi dialogerna

Barn- och utbildningsnämnden har pratat med vårdnadshavare, personal och elever på Örnäet. Samtalen med eleverna genomfördes under våren 2023. Samtal med vårdnadshavare och personal genomfördes i maj 2023.

Utöver Barn- och utbildningsnämndens samtal genomfördes även en workshop med personal i skola och förskola på Örnäset under hösten 2023.

Dialogerna med elever utgick ifrån frågeställningarna; Vad är bra och dåligt med er skola vad gäller lokaler, skolgård, skolvägar och trygghet”.

Flera arbetssätt har använts för att nå olika målgrupper:

  • Dialog med elevråd, årskurs 7-9
  • Synpunkter i text och bild från elever årskurs 3 och 5
  • Kompletterande samtal – skolbesök

Vad som är gemensamt för samtliga skolor inom utredningsområdet är att eleverna gillar sina skollokaler och sin utemiljö men de vill ha fler grupprum samt ställen att gå undan själv både inomhus och utomhus. De vill även ha mer natur och grönska i utomhusmiljön. Elever på skolor som har fotbollsplan med grus vill ha gräs i stället. De äldre eleverna saknar mysiga utrymmen utomhus att sitta och hänga. Skolvägarna upplever samtliga som okej men guppiga och tråkiga med mycket trafik. När Furupark brann ner fick flera elever längre till skolan, vilket de upplever är dåligt. De yngre eleverna efterfrågar fler närvarande vuxna på rasterna som ser och agerar när något händer för att skapa trygghet. Eleverna på Furuparkskolan vill att den nedbrunna delen byggs upp och att mellanstadiet kommer tillbaka.

Syftet med dialogen var att i ett tidigt skede i utredningsprocessen ge vårdnadshavare möjlighet att beskriva dels vad som är viktigt kopplat till skolan och förskolan, dels att beskriva vad som kan bidra till oro kopplat till arbetet med en förändrad skolstruktur.

Utbyggnaden av Kronan väcker många tankar om befolkningsökning och förändring i skolan bland vårdnadshavarna. De känner en frustration över tillfälliga lösningar och känner en osäkerhet efter branden på Furuparkskolan och utbyggnaden av Hertsöskolan, som på många sätt påverkar nuläget för skolorna i området.

Vårdnadshavarna hade funderingar om vad som definieras som en stor skola, och hur en sådan är uppbyggd. De undrade också hur går diskussionerna om särskilda utbildningsgrupper för elever med särskilda behov eller om de ska inkluderas i ordinarie klass.

De önskade att Furuparkskolan till en F-6 igen, eller åtminstone iordningställa utemiljön efter branden. Boende på Skurholmen menade att det är optimalt med en F-6 skola i området. Närheten är viktig och att barnen inte behöver korsa trafikerade vägar för att ta sig till skolan. Om Furupark istället blir en 7-9 skola undrade vårdnadshavarna var de yngre eleverna ska ta vägen.

Det fanns också en del synpunkter på den nybyggda Tallkronanskolan. Vårdnadshavarna tycker det är bra att förskola och skola ligger nära varandra för syskon. Det är säkra skolvägar även för mindre barn. Utemiljön, matsalen och idrottshallen upplevs som särskilt bra. Mindre bra är skolans utformning med så kallade ”visten” (mindre klassrum med tillhörande gemensamma ytor). De små klassrummen upplevs inte räcka till och det finns få ytor för lugn och ro.

Avslutningsvis lyfte vårdnadshavarna att det är viktigt med närhet till skolan och en säker skolväg. Möjligheter för fysisk aktivitet är viktigt för barnen, exempelvis nära tillgång till gymnastikhall och gärna fler idrottslektioner. Anpassning av skolan för barn med NPF-diagnoser är bra för alla barn.

Få synpunkter gällande förskolorna i området framkom i dialogen.

Syftet med samtalen var att beskriva vad som är viktiga faktorer i skolan och förskolan samt vad som oroar kopplat till arbetet med en förändrad skolstruktur.

Personalen menade att det bland personal, vårdnadshavare och elever finns en osäkerhet kring framtiden för skolorna i området. Det händer till exempel ycket i och med expansionen på Kronan.

Efter branden på Furupark och utbyggnaden på Hertsöskolan har skolorna i området fått anpassa sin verksamhet för att omhänderta elever mer akut. Situation har varit ansträngd för pedagoger vid vissa enheter. Skolans personal möter också oro från vårdnadshavare som undrar vad som händer framöver.

Nu finns ett stort behov av en långsiktig plan för att få arbetsro i skola och förskola. En oro finns att processen drar ut på tiden. Mest akut är det för redan eftersatta byggnader och lokaler, i synnerhet på Örnässkolan. Att elever idag transporterar sig från Tallkronanskolan till Örnässkolan för språkval tar mycket resurser.

Personalen menar att det finns behov av mer utrymme i och anpassning av skolorna, till exempel större klassrum eller fler rum och mindre klasser. Det finns lokaler där ljudanpassning och ventilation inte räcker till för antalet elever.

De som arbetar i förskolan vill ha lokaler som stödjer den pedagogiska verksamheten, samverkan och särskilt en trygg och bra utomhusmiljö. Ljudmiljöerna kan bli ett problem om byggnader inte underhålls. En god arbetsmiljö är central i rekrytering och lika viktigt för barnens hälsa.

Både personalen i skolan och förskolan betonade att det behövs mer resurser för barn som behöver stöd. Idag finns också fler nyanlända med behov av stöd i svenska språket i området. Lokaler och klassstorlek bör också anpassas efter antalet elever med behov av stöd.

I slutet av dialogen uttryckte personalen att ”storskola” har fått en negativ klang, då det från verksamhetens perspektiv finns det många fördelar med större enheter. Det finns helt enkelt mer resurser på plats. Exempelvis tillgång till speciallokaler som slöjd, samt bättre möjligheter för stödlärare och speciallärare. Det gör också arbetsplatsen attraktiv och ökar rekrytering av personal. Barn och elever har också bättre sociala möjligheter och fler jämnåriga vid en större enhet, enligt personalen.

Frågor och svar

Sveriges kommuner och regioner (SKR) har kategoriserat skolenheter i fyra grupper utifrån hur många elever som går på skolan:

  • De minsta skolorna: 0–99 elever.
  • De små skolorna: 100–199 elever.
  • De mellanstora skolorna: 200–399 elever.
  • De stora skolorna: 400 elever eller fler.

Enligt den här definitionen har Luleå många små och medelstora skolor. Bara Stadsöskolan, Tunaskolan, Sunderbyskolan och Örnässkolan räknas som stora skolor enligt definitionen.

Vi har tittat på personalomsättningen inom förskolan de senaste tre åren 2019–2021 och konstaterar att 49 procent kan relateras till enheter med 1–4 avdelningar och 51 procent till enheter med 5–8 avdelningar. Därigenom går det inte att dra några slutsatser att det skulle vara någon större skillnad för personalomsättningen relaterat till förskolans storlek.

Lämna synpunkter

Senast fredagen den 30 augusti ska synpunkter om utvecklingsalternativen för Örnäset skickas in. Synpunkterna kommer att sammanställas i en samrådsredogörelse och finnas med i underlag till beslut för politiken. Vill du lämna en generell synpunkt om utredningen om skolstruktur på Örnäset kan du göra det till skolstruktur@lulea.se

Sidan uppdaterades den 20 juni 2024