
I Hugos värld
För lärare i förskola, lågstadiet och fritids
Projektets innehåll
I detta projekt används processdrama som en metod för att utforska Hugo-böckernas teman om fördomar, vänskap och identitet.
Hugo drömmer om att vara ballerina på en cirkus men känner sig utanför och sviken av sina vänner.
Genom att arbeta med drama får pedagogerna en djupare förståelse för
berättelsens teman och utvecklar språk, samspel och kreativitet. Man får utforska
frågor om fördomar, rykten, vänskap och mod. Genom processdrama får
pedagogerna möjlighet att utveckla sin fantasi, sitt språk och sin sociala
förståelse.
Berättelsen om Hugo är en kreativ och humoristisk ingång till lärande,
samtidigt som den främjar teambuilding bland pedagogerna och lärarna. Genom
detta projekt vill jag ge verktyg och en upplevelse till pedagoger för att använda
drama som en pedagogisk metod i förskola, skola och fritidsverksamhet.
Medverkande Åsa Landström, dramalärare
Förutsättningar
Ni kommer till Kulturskolans dramasal, eller om man önskar detta på dagtid i
samband med en stängningsdag så ta kontakt med Åsa så hittar vi tillsammans en
lösning. Det är även möjligt att vara hos er om det finns tillgång till ett större rum
med fri golvyta så vi kan röra på oss. Gruppantal på 8-15 stycken lärare/
pedagoger. Dramapasset är ca 120 minuter långt. Man behöver ingen tidigare
erfarenhet av drama.
Anknytningar till styrdokument
Klicka här för att läsa "Drama som metod för lärande" Länk till annan webbplats.
- Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan Länk till annan webbplats.
Lpfö18
"Barnen ska få möjlighet att utforska sin fantasi och föreställningsförmåga samt
att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika
uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans."
Kontaktperson och anmälan

Sidan uppdaterades den 18 augusti 2025