Förskolestruktur och förändrad demografi

I Luleå, som i de flesta andra kommuner i Sverige, minskar antalet barn mellan 0-19 år. Förskolan är den verksamhet som först påverkas av ett minskat antal barn. För att fortsatt hålla god kvalité på barnens undervisning och omsorg behöver åtgärder genomföras i förskolestrukturen i fyra områden: Centrum, Bergnäset, Sunderbyn och Örnäset.

En förskolestruktur beskriver vilka förskolor som ska finnas i ett område. När kommunen arbetar med att anpassa förskolans struktur till ett minskat antal barn ser vi över vilka förskolor som ska användas i området, och om någon förskola kan läggas vilande till antalet barn ökar.

Medborgardialoger om förskolestruktur

Medborgardialoger kommer genomföras av politikerna i Barn-. och utbildningsnämnden för att lyssna in vårdnadshavarnas erfarenheter och synpunkter om förskolans struktur i de fyra områdena. Det sker innan något beslut tas om förändring.

Dialogerna hålls under första delen av september 2025 för vårdnadshavare på förskolorna i Centrum, Bergnäset, Sunderbyn och Örnäset.

Förskolor i de olika områdena

Örnäset

Det finns sju kommunala förskolor i området. Spirans förskola som ligger i stadsdelen Kronan berörs inte av översynen av förskolestruktur, eftersom antalet barn ökar i den stadsdelen. De sex förskolor som berörs är:

  • Bergets förskola
  • Bergsprängarens förskola
  • Burströmska förskola
  • Haga förskola
  • Svartöstadens förskola
  • Årans förskola

Centrum

Det finns sju kommunala förskolor i området. Charlottendals förskola berörs inte eftersom den har en specialinriktning med hela kommunen som upptagningsområde.

  • Hägerns förskola
  • Villa Kreativa
  • Midskogens förskola
  • Solkattens förskola
  • Kallkällans förskola
  • Charlottendals förskola. Charlottendal är en tvåspråkig förskola i minoritetsspråken och har hela kommunen som upptagningsområde. (berörs inte)
  • Seminariets förskola. Här finns omsorg på obekväm arbetstid som har hela kommunen som upptagningsområde

Sunderbyn

Det finns tre kommunala förskolor i området.

  • Hammarens förskola
  • Kläppens förskola
  • Storskiftets förskola

Bergnäset

Det finns tre kommunala förskolor i området.

  • Bergstadens förskola
  • Klippans förskola
  • Stenåsens förskola

Frågor och svar

Våren 2025 - En ny prognos av demografin kom från Statistiska Centralbyrån. I den prognosen anges ett mindre antal barn mellan 0 och 19 år i kommunen jämfört med den tidigare prognosen. Luleå kommun har kompletterat den prognosen med en lokal prognos som också tar hänsyn till den gröna samhällsomställningen.

11 juni 2025 - Barn- och utbildningsnämnden beslutade enhälligt på sitt sammanträde att medborgardialoger ska genomföras med vårdnadshavare innan beslut tas om förändringar i förskolestrukturen i Sunderbyn, Örnäset, Centrum och Bergnäset.

September 2025 - Medborgardialogerna kommer hållas under den första delen av september, och vårdnadshavare får en inbjudan via Unikum eller i brev. Dialoger med personal genomförs med rektorerna på förskolorna.

Barnens åsikter ska enligt Barnkonventionen samlas in när ett beslut påverkar barn, och den sker i en form av en enkät till vårdnadshavare, som skickas ut under den senare delen av september.

12 november 2025 - Beslut fattas på Barn- och utbildningsnämndens sammanträde

Hösten 2026 - Förskolor kan läggas vilande i de olika områdena.

Om minskat antal barn i förskoleåldrar sammanfaller med att det sedan tidigare finns en överkapacitet i form av tomma avdelningar blir behovet av en översyn större. Det gäller i de fyra områden där struktur för förskolor nu ska tas fram.

Det innebär att lokalen inte nyttjas under den tid som barnantalet i området är lågt, och kan nyttjas igen om situationen förändras och barn i förskoleåldrar ökar.

Hur många avdelningar som hålls öppna på en förskola kan rektorn idag besluta om och utgår från bland annat av köer till förskolan. Vid ett flertal avdelningar bedrivs redan idag ingen verksamhet då barnunderlaget minskar. Barnen och personalresurserna kan behöva samlas genom att lägga en förskola vilande under en period, för att behålla kvalitet på undervisning och omsorg.

Förskolans ekonomi bygger på demografi och en barnpeng som är knuten till varje barn som går på förskolan. Ett minskat antal barn ger mindre intäkter och skapar därmed inte möjligheten till mindre barngrupper.

Barn- och utbildningsnämnden ska ha digitala dialoger med vårdnadshavare på förskolorna i de fyra olika områdena, för att få in deras synpunkter och tankar innan beslut ska tas.

Bland annat ska barnens åsikt enligt Barnkonventionens artikel 12 inhämtas inför alla beslut som berör barn. Då barn i förskoleåldrar är allt för små för att involveras i beslut som kan beröra dem har barnens delaktighet och röst inhämtats genom en enkät som samtliga vårdnadshavare med barn inskrivna vid förskolor inom de fyra skolområdena kommer ges möjlighet att besvara

Rektorerna informerar och samlar in personalens tankar och synpunkter om konsekvenser av det minskade antalet barn i förskoleåldrar, påverkanseffekten på barnens utbildning och utveckling i förskolan. Men också personalens tankar om hur deras arbetsmiljö kan komma att påverkas.

Tjänstepersoner från arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen arbetar med att ta fram ett förslag till beslut om förskolestruktur i Sunderbyn, Centrum, Bergnäset och Örnäset. Förslaget till beslut presenteras för barn- och utbildningsnämndens politiker som tar beslut den 12 november 2025.

I underlaget inför beslut finns medborgardialoger, tidigare områdesutredningar (i de områden det finns), områdets nuvarande förskolestruktur och organisation, prognoser vad gäller barn i förskoleåldrar, geografiska förutsättningar i området, lokalernas förutsättningar och ekonomiska förutsättningar.

Hur man bäst planerar och organiserar förskolor kan skilja sig åt beroende på var i kommunen man befinner sig. Olika områden har olika förutsättningar.

I Centrum, Bergnäset och Örnäset finns sedan tidigare områdesutredningar. Dessa omfattar både förskola och grundskola. Efter att dessa utredningar genomförts, och beslut tagits av Barn- och utbildningsnämnden, har nya framskrivningar och prognoser vad gäller barn i förskoleåldrar kommit. Det gör att tidigare utredningar kan behöva omvärderas kortsiktigt.

De tidigare besluten om skolstruktur för olika områden är långsiktiga inriktningsbeslut fram till 2040.

Om det blir så kommer en fördjupad barnkonsekvensanalys för den berörda förskolan att göras (och för den förskola där barnen kommer till). Där ingår också att inhämta barnens röst, och eftersom barnen är små blir det genom barnens vårdnadshavare.

Om det skulle bli aktuell kommer berörda vårdnadshavare att få god information inför förändringen. Ingen förskola läggs vilande förrän från hösten 2026. Om en förskola läggs vilande har barn med placering vid den aktuella förskolan förtur till ny förskola.

Ingen tillsvidare anställd personal berörs. Alla blir kvar i anställning i förskolan. Det har Barn- och utbildningsnämnden tidigare beslutat.

  • Barn- och utbildningsnämnden är ansvarig, det vill säga huvudman, för de kommunala förskolorna och grundskolorna i Luleå. I barn- och utbildningsnämnden sitter det politiker.
  • Arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen ansvarar för kommunens förskolor, grundskolor, gymnasium och vuxenutbildning. Förvaltningen styrs av en förvaltningsdirektör som ansvarar för att genomföra de politiska beslut som barn- och utbildningsnämnden fattar. På förvaltningen arbetar tjänstepersoner.

Lämna synpunkter

Vill du lämna en generell synpunkt om förskolestruktur i Sunderbyn, Centrum, Bergnäset eller Örnäset kan du göra det till aufkommunikation@lulea.se.

Sidan uppdaterades den 8 september 2025