Publikationer
Inom förvaltningen pågår olika forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan med forskare och lärosäten. Denna samverkan resulterar i rapporter, artiklar, avhandlingar och examensarbeten i samverkan som presenteras på denna sida.

Nr 2024:1 Förskollärares och barnskötares konstruktioner av utbildning och undervisning på förskolan
Nr 2024:1
Förskollärare och barnskötares konstruktioner av utbildning och undervisning på förskolan pdf, 402.9 kB.
Sara Cervantes, Urban Eriksson och Tobias Skogsberg
Nr 2016:3
En spirande modell pdf, 941.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - exemplet Spira förskola
Marie Nordlund, Kristin Forshäger, Catarina Lundqvist och Ingela Åström
Nr 2016:2
Utvärdering av Luleå kommuns Matematikstrategi 2012-2015 pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.
pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.Fokus på Styrning och Ledning
Sara Cervantes och Lena Heikka
Nr 2016:1
Förskola på vetenskaplig grund pdf, 2 MB, öppnas i nytt fönster.
Förskolechefers och ledningsstöds beskrivningar av arbetet med vetenskaplig grund i förskolans praktik ur ett nyinstitutionalistiskt perspektiv
Sara Cervantes
Nr 2014:1
Kunskap och bedömning pdf, 5.4 MB, öppnas i nytt fönster.
På vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, lärande som gör skillnad
Ann Isaksson Pelli i samarbete med Jan Håkansson
Nr 2013:1
Vi lärde oss bli bättre lärare pdf, 1.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Gunnar Jonsson, Britta Eliasson, Camilla Erstam och Max Larsson
Nr 2012:1
Från kvalitetsredovisning till ett systematiskt kvalitetsarbete pdf, 3.4 MB, öppnas i nytt fönster.
En seminarieserie för förskolechefer och rektorer
Jan Håkansson
Nr 2011:1
Jag kan också spela musik! pdf, 44.4 MB, öppnas i nytt fönster.
En studie av musikalist självbild och musikundervisning
Joakim Hellgren
Nr 2010:1
Kunskap och bedömning för utveckling och lärande pdf, 3.6 MB, öppnas i nytt fönster.
En sammanfattande analys av en pågående process
Henrik Román
Nr 2009:1
Lyfta matematiken pdf, 2.7 MB, öppnas i nytt fönster.
Hållbar skolutveckling för skolledare, lärare och elever
Monica Johansson
Nr 2008:1
Nyliberala influenser inom utbildningssektorn pdf, 897.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Fristående skolors etablering och en kommuns uppfattning
om dess konsekvenser.
Sara Cervantes
Förskollärare och barnskötares konstruktioner pdf, 402.9 kB.av utbildning och undervisning i förskolan pdf, 402.9 kB.utifrån ett genusperspektiv pdf, 402.9 kB.
Sara Cervantes, Urban Eriksson och Tobias Skogsberg
Examensarbeten i samverkan (Examensarbeten i samverkan | Luleå tekniska universitet (ltu.se)
2021
Hantera frihet och ansvar (doria.fi)
Om unga personers liv, hälsa och behov av stöd
Doktorsavhandling
Lillemor Östman
2015
Matematiklärares målkommunikation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
En jämförelse av elevernas uppfattningar, lärarens beskrivningar
och den realiserade undervisningen
Licentiatavhandling
Lena Heikka
2014
Ambiguities and Intertwinings in Teachers' Work : Existential dimensions in the midst of experience and global trends (diva-portal.org)
Doktorsavhandling
Susanne Westman
2011
I min familj är vi omusikaliska – en studie av barns musikaliska identitet.
Licentiatavhandling
Joakim Hellgren
To meet each other, to know and grow, and to have a good time. Insights from Swedish Pubils with Intellectual Disabilities who Participated in Philosophical Dialogues, Anders Franklin (2025) i Childhood and Philosophy, Vol 21.
Physical Activity on Prescription “Not a Quick Fix”: School Nurses’ Experiences of Promoting and Tailoring Physical Activity to Children in Swedish Compulsory School.
Emelie Wiklund, Maria Wiklund & Susanna Hedenborg (2025) i The Journal of School Nursing, Vol 41:2025, nummer 3.
“A constant battle against sedentary lifestyle and screen time”: Swedish school nurses' views on school children's physical activity and its promotion - a grounded theory study.
Emelie Wiklund, Maria Wiklund & Jenny Vikman (2025) i Frontiers in Sports and Active Living, Vol 6:2024.
Facilitators and barriers in interprofessional collaboration around physical activity on prescription—a focus group study in a Swedish school setting
Emilie Wiklund, Jenny Vikman & Maria Wiklund (2024) i Frontiers in Sports and Active Living, Vol 6:2024.
”Tänka framåt, tänka bakåt, tänka runt och tillbaka” – rörelser i ett utvecklingsprojekt om undervisning i förskolan" pdf, 557.3 kB.
Moa Frid, Erika Jonsson, Lena Johansson & Åsa Pettersson (2024) Antologibidrag i Forskning och utveckling i skola och förskola, Luleå tekniska universitet.
Being young in times of uncertainty and isolation: adolescents’ experiences of well-being, health and loneliness during the COVID-19 pandemic
Jessica Hemberg, Amanda Sundqvist, Yulia Korzhina, Lillemor Östman & Sofia Gylfe (2024) i International Journal of Adolescence and Youth, Vol. 29:2024, Nummer 1.
Creating a Caring Relationship with Emerging Adults by Helping and Being a Support: Youth Workers’ Experiences.
Lillemor Östman, Santamaki Fischer, R., Pia Nyman-Kurkiala, & Jessica Hemberg. (2023).International Journal of Caring Sciences, 16(1), 1.
Ungas upplevelser av distanslärande under COVID-19-pandemin – möjligheter och begränsningar
Jessica Hemberg, Yulia Korzhina, Amanda Sundqvist, Lillemor Östman,
Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala (2022) i
Loneliness as experienced by adolescents and young adults: an explorative qualitative study
Jessica Hemberg, Lillemor Östman, Yulia Korzhina, Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala (2022) i International journal of Adolescense and Youth, Vol 27:2022, nummer 1.
Loneliness – two sides to the story: adolescents’ lived experiences
Jessica Hemberg, Lillemor Östman, Yulia Korzhina, Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala i International Journal of Adolescence and Youth, Vol 26:2021, nummer 1
Kollegialt lärande och förebyggande arbetssätt i praktiken: hur lärare tolkar och omsätter policy i praktiken
Anna Kassfeldt (2021) magisteruppsats, Umeå Universitet
To Understand the Meaning of Being an Emerging Adult From a Caring Science Perspective—A Phenomenologic Hermeneutic Study.
Lillemor Östman, Pia Nyman-Kurkiala & Fischer, R. S. (2020). International Journal for Human Caring, 24(1).
"Musikalisk identitet och musikundervisning."
Ferm-Thorgersen, C. red. (2013) Kapitel i boken Perspektiv på praktiknära musikpedagogisk forskning: Utkomster av en forskarskola, Luleå tekniska universitet.
Sidan uppdaterades den 7 oktober 2025
