Främjande och förebyggande arbete sker genom spontana och planerade aktiviteter genom aktiva åtgärder motverkar vi diskriminering och kränkande behandling.
Vi kartlägger utifrån diskrimineringsgrunderna:
- Kön
- Könsidentitet eller könsuttryck
- Etnisk tillhörighet
- Religion eller annan trosuppfattning
- Funktionsnedsättning
- Sexuell läggning
- Ålder
1. Varje avdelning kartlägger risker/hinder – genom samtal med barnen, verksamhets observationer.
2. Analysera orsak - reflektera, analysera och dra slutsatser om varför det ser ut som det gör.
3. Åtgärda - utifrån analyser genomförs åtgärder med hänsyn till verksamhetens behov, resurser och andra omständigheter. Dessa åtgärder genomförs för att undanröja de risker eller hinder som upptäckts.
4. Följa upp och utvärdera och ta ställning till hur de kortsiktiga och långsiktiga målen har uppfyllts. Hur tar vi tillvara erfarenheterna inför nästa års steg ett. Arbetet dokumenteras.