Storsatsning på arbetsmiljön inom socialförvaltningen – för att behålla kompetens och öka trivseln
Socialnämnden i Luleå kommun föreslås att lansera ett treårigt projekt med målet att förbättra arbetsmiljön för samtliga medarbetare inom socialförvaltningen. Bakgrunden är de växande utmaningarna med rekrytering och personalomsättning, särskilt i takt med att allt fler går i pension och färre finns i arbetsför ålder. Ärendet behandlas i socialnämndens arbetsutskott 9 oktober.
– Vi vill skapa arbetsplatser där människor trivs och vill stanna kvar, säger Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande och beställare av projektet.
Projektet är en strategisk investering i framtiden och syftar till att stärka både medarbetarnas hälsa och verksamhetens kvalitet. Genom att arbeta med så kallade friskfaktorer – som rättvisa, delaktighet, gott ledarskap och kompetensutveckling – hoppas man minska sjukfrånvaron och öka arbetsglädjen.
Tre huvudspår i satsningen
Projektet är uppdelat i tre block:
- Erfarenhetsutbyte och omvärldsanalys: Tidigare arbetsmiljösatsningar utvärderas och samverkan med andra kommuner etableras.
- Systematiskt arbetsmiljöarbete och kompetenshöjning: Chefer utbildas, en ny stödfunktion tillsätts och introduktionen för nya medarbetare förbättras.
- Riktade insatser: Bland annat ses schemaläggningen över, möjligheten till återhämtning under arbetsdagen utreds, och särskilda åtgärder för äldre medarbetare föreslås.
Mätbara mål
Projektet har tydliga mål för att minska sjukfrånvaron och personalomsättningen. Till exempel föreslås att målet för sjukfrånvaro 2028 ska ligga på 6,5 %, jämfört med dagens 8,4 %. Även upplevd arbetsglädje och kompetensutveckling ska följas upp under hela projekttiden.
– Det handlar om att ta hand om våra medarbetare, så att de i sin tur kan ta hand om våra invånare, säger Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande.
Projektet rapporteras löpande till socialnämnden och involverar både fackliga representanter, HR och brukare.
Socialnämnden föreslås godkänna projektdirektivet och ge socialdirektören i uppdrag att genomföra det enligt bilaga (se samtliga ärenden till utskottet).
Samtliga ärenden till socialnämndens arbetsutskott 9 oktober 2025
Kontakt
Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande, 0920-45 30 00
Sidan uppdaterades den 3 oktober 2025