Heja Luleå – Nu rör vi på oss

All rörelse är bra rörelse. Med det i bakhuvudet drar Luleå kommun igång en kampanj för att få fler att röra sig även i det lilla. – Vi vill minska stillasittandet hos både barn och vuxna genom att tipsa om lättillgänglig rörelse, säger Patrick Zetterkvist, chef Idrott och friluftsliv Luleå kommun.

Luleå kommun erbjuder massa möjlighet till rörelse, som dessutom ofta är gratis. För att uppmärksamma det och rörelsen i vardagen lanseras nu Heja Luleå med säsongsbundna tips och tävlingar.

– Vi har exempelvis isbanan, Fritidsbanken som lånar ut utrustning helt gratis och massor av grillplatser i kommunen. Lite rörelse är bättre än ingen rörelse, säger Patrick Zetterkvist, chef Idrott och friluftsliv Luleå kommun.

Med en webbsida där säsongens bästa rörelse-och friluftstips presenteras Länk till annan webbplats., reportage med spännande profiler samt en tävling, hoppas Luleå kommun att fler ska inspireras, hitta ut i naturen och röra på sig på köpet.

Utmaning med LÅ Classic

Tävlingen, LÅ Classic, går under hela 2024 med en deltävling varje kvartal. Det är en rörelsebingo där man kryssar för aktiviteter i olika svårighetsnivå och sedan deltar i en utlottning. Priserna är årskort på badhus, presentkort på Turistcenter samt badbiljetter.

– Här har vi en tävling för vuxna och en för barn som vi hoppas att förskolor och skolor också vill haka på, säger Patrick Zetterkvist.

Tävlingen är både på svenska och engelska och talong hämtar man på närmsta bibliotek, badhus eller bokbuss. Eller skriver ut från webben Länk till annan webbplats..

Håll koll på lulea.se/hejalulea Länk till annan webbplats. där kommunen uppdaterar med säsongens bästas rörelsetips, reportage och tävlingen LÅ Classic under hela 2024.

Kontakt: Patrick Zetterkvist, chef Idrott och friluftsliv Luleå kommun, 0920-45 56 15

Sidan uppdaterades den 6 februari 2024