Pressmeddelande inför AU: Granskning av likvärdig utbildning och motion om gratis mensskydd i skolan

Kommunrevisionens granskning av likvärdig utbildning och motion om gratis mensskydd är två av ärendena som finns på bordet när barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott samlas den 3 november.

Granskning av likvärdig utbildning

En granskning av förutsättningarna för likvärdig utbildning i kommunen har genomförts.
I granskningen framkommer det att nyanländas förutsättningar att nå målen inte är helt likvärdiga men att möjligheterna att få särskilt stöd är ganska goda. Granskningen lyfter också skolenkäten där pedagogisk personals svar på frågan ”Jag har förutsättningar att hjälpa elever som har behov av det” är under medel i riket.

Andelen legitimerade och behöriga lärare skiljer sig kraftigt mellan skolenheterna och resursfördelningsmodellen kan inte fullt ut kompensera för skillnaden i andelen av behöriga lärare.

- Att ha en likvärdig utbildning är något som vi har arbetat med en längre tid. Vi har gjort framsteg, vilket syns bland annat syns i att skillnaderna i resultaten mellan skolor har minskat. Granskningen ger oss stöd i att fortsätta arbetet inom de utpekade områdena, säger Maarit Enbuske, skolchef.

Barn- och utbildningsförvaltningen föreslår nämnden en närmare analys av den pedagogiska personalens svar i enkäten, att förutsättningarna för den pedagogiska personalen att ge stöd till de elever som har behov ska ses över, att undervisningen för elever med utländsk bakgrund ska ses över samt att fortsätta arbetet med att öka likvärdigheten i tillgången på legitimerade och behöriga lärare.

Gratis mensskydd i skolan

Miljöpartiet har lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att alla kommunens skolor och arbetsplatser ska tillhandahålla gratis mensskydd. Motionärerna lyfter det att det är tabu för många att prata om mens och att om mensskydd blir en mer vanlig syn i skolor kan det motverka tabun. Dessutom hjälper det dem som har en lägre inkomst och som måste spendera en del av inkomsten på mensskydd.

Barn- och utbildningsförvaltningen är positiva till att införa gratis mensskydd i skolan utifrån ett trygghetsperspektiv för den enskilda eleven och gör bedömningen att ett införande kan främja närvaron i skolan. Förvaltningen föreslår att kostnader för kostnadsfria mensskydd i skolan ska utredas.

Se ärendelista Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterades den 29 oktober 2021