TV4:s julkonsert spelas in i Gammelstad

På julafton visar TV4 ”Strålande jul” – en stämningsfull julkonsert med artister som Bo Kaspers Orkester, Tusse och Helen Sjöholm. Konserten spelas in i Nederluleå kyrka, mitt i världsarvet Gammelstads kyrkstad, i slutet av november.

I programmet kommer skönsång och julmusik att varvas med bilder från kyrkan och kyrkstaden.

– Det känns jätteroligt att vi får chansen att visa upp vårt unika världsarv under bästa sändningstid och att vi kan bjuda tittarna på julstämning från Luleå. Konserten blir också en fin avslutning på vårt 400-årsjubileum, säger kommunalråd Carina Sammeli.

Konserten spelas in den 24 november. Det blir även ett genrep samma dag. Bilder från båda inspelningstillfällena klipps ihop till en timmes musikunderhållning som TV4 visar på julaftonskvällen.

Ett begränsat antal biljetter till genrep och konsert kommer att finnas till försäljning från och med nästa vecka och arrangörerna hoppas på en fullsatt kyrka.

– Konserten bjuder på en lång rad av folkkära artister till ett mycket överkomligt pris. Det här är en möjlighet för publiken att både vara med på en tv-inspelning och komma i julstämning lagom till första advent, säger Birgit Öhlund på Luleå Business Region som är kommunens projektledare för arrangemanget.

Medverkande artister är Bo Kaspers Orkester, Tusse, Helen Sjöholm och Anna Stadling, Anna Bergendahl, Frida Öhrn, Kalle Moraeus och Philip Jalmelid. Dessutom deltar Gammelstads Kammarkör med solisterna Wilmer Heikkilä och Patricia Heredia samt Nederluleå barnkör.

– Vi ser fram emot att få visa upp Luleå och Gammelstad. Produktionsbolaget är imponerade av både kyrkan och omgivningarna runt omkring. Nu hoppas vi på lite mer snö innan inspelningarna, även om det kommer att bli stämningsfullt i vilket fall som helst med alla facklor och ljus, säger Birgit Öhlund.

Fakta

• Julkonserten ”Strålande jul” är ett samarbete mellan Luleå kommun, Luleå Business Region, Nederluleå församling och TV4:s produktionsbolag.
  • Konserten spelas in den 24 november i Nederluleå kyrka; genrep klockan 16 och konsert klockan 19. Konserten är 1,5 timme lång.
  • Publiken ska vara på plats minst 30 minuter innan respektive inspelning startar.
  • Biljetter till båda tillfällena säljs via Kulturens hus och Ticketmaster, med start i slutet av vecka 44. Onumrerade sittplatser. Biljettpris 250 kronor. Max fyra biljetter per person.
  • Konserten sänds i TV4 klockan 20 på julafton.

Kontaktperson:
Birgit Öhlund, affärsutvecklare Evenemang, Luleå Business Region, 070-529 43 57