Enklare komma fram till miljö- och bygg

Nu ska det bli enklare för företagare att få hjälp och svar på frågor om bland annat tillstånd och bygglov. Det är för att tillmötesgå företagarnas önskemål om ökad tillgänglighet som kommunen den 1 november startar en företagssupport kopplad till miljö- och byggärenden.

– Det här är en viktig satsning i vår strävan att bli mer främjande och pedagogisk i vår myndighetsutövning. Det ska helt enkelt vara lätt att göra rätt i våra processer, säger miljö- och byggchef Patrik Wallgren.

En undersökning som avdelning miljö- och bygg gjorde i våras visade att många företag hade synpunkter på just tillgängligheten och upplevde att det var svårt att komma i kontakt med avdelningens handläggare och inspektörer.

För att tillmötesgå företagarna och bli mer tillgänglig startar nu miljö- och bygg tillsammans med kommunens kundcenter en företagssupport för frågor kopplade till miljö- och bygg. Satsningen ska testas under sex månader med start från den 1 november.

– Vi gör det här tillsammans med kommunens kundcenter och har också ett servicelöfte som säger att om företagssupporten inte kan svara på en fråga så kommer någon av våra handläggare att kontakta kunden inom 24 timmar, säger Patrik Wallgren.

Telefonnummer till företagssupporten: 0920-45 65 99
Öppettider: Måndag – torsdag, 8-16, fredag kl 8-14.

Patrik Wallgren, miljö- och byggchef, 073-096 63 64

Sidan uppdaterades den 28 oktober 2021