Ärenden kultur-och fritidsförvaltningens arbetsutskott 3 november

E-förslag om Ormberget, bygdemedel till muddring och byte av belysning på Porsö IP. Det är några av de ärenden kultur-och fritidsförvaltningens arbetsutskott ska ta ställning till den 3 november.

Arbetsutskottet ska bland annat titta på ett e-förslag om att höja kapaciteten på Ormbergets lift och parkeringar. Förslagsställaren skriver att parkeringen är underdimensionerad, liftkapaciteten för låg och vill att kommunen ska utreda ett liftband vid pulkabacken.

– Liften är dimensionerad för backen men vi vet att det förra säsongen var ovanligt högt tryck på grund av pandemin. Men om vi bygger ut liften blir det fler åkare samtidigt i backen och då ökar även risken för olyckor, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Kultur-och fritidsförvaltningen föreslår att e-förslaget avslås.

Pengar till muddring

Vidare ska arbetsutskottet ta ställning till två ansökningar om bygdemedel: 85 000 kronor till att muddra mellan Hindersön, Knivören och Lappön samt 63 000 kronor till att renovera fönster på Föreningshuset i Avan. Bygdemedel betalas ut av länsstyrelsen men kommunen är remissinstans och beredningsgruppen föreslår att båda ansökningarna ska godkännas.

Även frågan om att byta ut belysningen på Porsö IP ska behandlas. Här föreslår förvaltningen att belysningen byts ut till en kostnad av 843 000 kronor då den nuvarande armaturen är gammal och att det snart inte går att köpa lampor till den längre.

Här finns hela kallelsen till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott den 3 november. Länk till annan webbplats.

Kultur-och fritidsnämnden sammanträder den 17 november.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 070-529 39 86

Sidan uppdaterades den 28 oktober 2021