Sitt inte sysslolös på höstlovet

Äntligen dags för höstlov! Luleå kommun ordnar allt från tatueringsworkshop och eldshow till VR-upplevelser och legofilmskapande för lovlediga barn och unga.

Mellan 1 och 7 november är det höstlov, eller läslov som det egentligen heter, i Luleå. För den lediga är det bara att välja och vraka bland alla aktiviteter, varav de flesta är helt gratis. Kolla in listan här nedanför!

Konsthallen, Kulturens hus
(Mer information på Kulturens hus webb) Länk till annan webbplats.

Tisdag och onsdag 2-3/11 kl 12-15: Tatueringsworkshop med en tatueringskonstnär som också arbetar med graffiti. Vi skissar, tränar på olika tekniker och testar på huden med icke-beständigt material. Ålder 12–15 år. Begränsat antal platser, anmäl dig via sms till 070-389 44 04 eller via e-post till konsthallen@lulea.se

Onsdag 3/11 kl 12.30: Lunchvisning av utställningarna. För alla åldrar.

Torsdag 4/11 kl 12-15 och fredag 5/11 kl 12-14: Kan man göra konst av skräp? Vi inleder med en visning av Lab La Blas utställning och skapar sen egna skulpturer av överblivet material. Ålder: 6–12 år.

Fredag 5/11 kl 14-15.30: Fredagsmys med start i stadsbiblioteket med sagoläsning, därefter går vi och skapar i ateljén. Från 3 år.

Gammelstads bibliotek

Hela veckan 1-5/11: Skriv din egen spökhistoria och tävla om ruskiga vinster! Historien ska vara max två sidor och lämnas in under höstlovsveckan. Vi lottar ut fem vinnare som får ett hemligt pris. Ålder 6-12 år.

Måndag 1/11 kl 15-19: Testa virtual reality! Träffa demogorgon från Stranger Things, åk berg-och-dalbana eller simma bland hajar. Ålder 12+ (begränsat antal platser).

Onsdag 3/11 kl 10: Sagoläsning av en lagom läskig saga. Ålder 2-5 år.

Torsdag 4/11 kl 14-16: Gör din egen halloweenmask! Klipp, klistra, rita och färga. Ålder från 6 år.

Stadsbiblioteket

(Mer information på Kulturens hus webb) Länk till annan webbplats.

Torsdag 4/11 kl 13-15: Skapa legofilm med stop motion-teknik. Ålder 8-12 år (begränsat antal platser).

Torsdag 4/11 kl 14-18: Drop in på skaparytan. Designa din egen t-shirt, skapa med 3D-pennor, spiralbind en bok eller gör egna klistermärken. För alla åldrar. Materialkostnad tillkommer.

Råneå bibliotek

Måndag till fredag 1-5/11: Skapa egen ansiktsmask med pennor och penslar. Alla åldrar.

Måndag till fredag 1-5/11: Tävla om läskigt fina priser i en ryslig tipstävling: Ålder 3-12 år.

Friluftsmuseet Hägnan

Onsdag 3/11 kl 14-18: Pyssel med spöktema i storgården, lanthandeln är öppen, brödbakning i Peri-hanschagården för barn. Bakningen förbokas här och kostar 20 kronor. Länk till annan webbplats.

Onsdag 3/11 kl 18.00: Gycklargruppen Phire gör en fri tolkning av Luleås 400-åriga historia. Eld, skämt och ljusshow utlovas. Hägnans stora parkering. Gratis.

Örnäsets fritidsgård (alla aktiviteter för 13-15 åringar)

För anmälning och mer info kolla Ung i Luleås instagram Länk till annan webbplats.

Tisdag 2/11: Prova på akrylmålning

Fredag 5/11: Chips & chill, halloweenbaluns med DJ. Vi bjuder på chips och dryck.

Råneå fritidsgård (alla aktiviteter för 13-15 åringar)

Fredag 29/10: Halloweenkväll med skräckfilm. Alla som kommer utklädda får en goodiebag. Vi bjuder på godis, snacks och dricka till filmen.

Lördag 30/10: Halloween med kahoottävling. Alla besökare bjuds på glass.

Tisdag 2/11: Sällskapsspelskväll. Vi bjuder besökarna på varma mackor.

Fredag 5/11: All helgonaafton med rysare. Filmvisning för de som vågar. Alla besökare bjuds på pizza, dryck och godis.

Gammelstads fritidsgård (alla aktiviteter för 13-15 åringar)

Lördag 30/10: Halloweenfest! Vi bjuder på pizza, godis, snacks och dryck.

Tisdag 2/11: Resa till Boda Borg i Skellefteå där det är halloweentema. Deltagarna bjuds på mat och dryck.

Fredag 5/11: Bubble soccer och archery tag. I Bubble soccer spelas fotboll med stora uppblåsbara bollar på överkroppen. Archery tag påminner om Dodge ball eller paint ball men istället används pilbågar med skumtopp. Alla deltagare bjuds på mat och dryck.

Hertsöns fritidsgård (alla aktiviteter för 13-15 åringar)

30/10-5/11: Fritidsgården håller öppet på dagtid (dock ej alla helgons dag) och har sporthallen bokad för spontanidrott. Prova på olika idrotter, lekar och lättsamma aktiviteter.

Fredag 5/11: Gemensam resa till Alcatraz med buss.

Fredag 5/11: Pizzakväll. Fritidsgården bjuder alla besökare på pizza och dryck.

Navet (alla aktiviteter för 16-20 åringar)

Har ordinarie öppettider. Kolla på Navets instagram för info om vad som händer under veckan! Länk till annan webbplats.

Pontusbadet

Har ordinarie öppettider som du hittar här. Länk till annan webbplats.

Råneå badhus

Har ordinarie öppettider som du hittar här. Länk till annan webbplats.

Gammelstads badhus

Tyvärr stängt för reparationsarbete hela vecka 44.

Kommunkartan

Här kommer du till Luleås kommunkarta Länk till annan webbplats.. Klicka i kartlagret ”Uppleva & göra” och välj att se exempelvis grillplatser, lekplatser, vandringsleder och mycket mer.

Sidan uppdaterades den 26 oktober 2021