Ärenden inför miljö- och byggnadsnämnden

Nytt system för taxor kopplade till tillsyn enligt livsmedelslagen och miljöbalken kan bli aktuellt för Luleås företagare redan från årsskiftet. Det är efter att ha lyssnat till önskemål från företagarna som avdelning miljö- och bygg nu föreslår att förändringen som innebär efterhandsdebitering införs direkt istället för 2024.

Politikerna i miljö- och byggnadsnämnden ska den 27 oktober ta ställning till förslaget. Totalt behandlar nämnden 27 ärenden, däribland bygglov för nya lägenheter i Kulturbyn samt nytt serveringstillstånd till Coop Arena.

Nytt debiteringssystem föreslås

Den 1 april 2021 införde riksdag och regering obligatorisk efterhandsdebitering för livsmedelskontroll. Enligt övergångsbestämmelserna kan kommunen fortsätta ta ut årliga avgifter i förväg till utgången av 2023 och göra en stegvis övergång till efterhandsdebitering.

Den nuvarande debiteringen innebär att kommunen tar ut en årlig schablonavgift i förskott från alla registrerade verksamheter oavsett om kontroll har gjorts under året eller inte. Med införandet av efterhandsdebitering ska en avgift i stället debiteras den enskilde efter utförd kontroll.

Livsmedelsföretagare har haft önskemål om att efterhandsdebitering bör genomföras så snart som möjligt. Avdelning miljö och bygg anser att företagens synpunkter väger tungt och föreslår därför en övergång till efterhandsdebitering redan år 2022. Därför har ett nytt taxeförslag tagits fram som baseras helt på timavgift och efterhandsdebitering.

Förutom det nya debiteringssystemet föreslås taxan räknas upp med 2,4 procent vilket är enligt prisindex för kommunal verksamhet. Den nya avgiften föreslås gälla från årsskiftet. Beslut om taxeändringarna fattas av kommunfullmäktige.

92 nya lägenheter till Kulturbyn

Rikshem har ansökt om bygglov för två flerbostadshus i Kulturbyn på Kronan. Totalt rör det sig om 92 lägenheter fördelat på sex våningar i de båda husen.

Avdelning miljö och bygg föreslår att nämnden beviljar bygglov för flerbostadshusen, cykelgarage, carportar, parkering samt lov att fälla nio björkar på området.

Nytt serveringstillstånd till Coop Arena

LH Restauranger i Luleå AB som bedriver restaurangverksamheten i Coop Arena har sökt utvidgat serveringstillstånd för sittplatserna framför logeutrymmena på våning fyra. Miljö- och byggnadsnämnden föreslås bevilja serveringstillståndet.

Bland övriga ärenden

• Lilium Fordonsfastigheter Norr AB har sökt bygglov för att bygga ut nuvarande Byggmax på Storheden. Bygglovet omfattar även skyltanordningar samt rivningslov för del av byggnad. Miljö- och byggnadsnämnden föreslås bevilja bygg- samt rivningslov.

• Ansökan om bygglov för två nya kontorsbyggnader på Storheden längs Betongvägen. Nämnden föreslås bevilja bygglovet.

• Miljö- och byggnadsnämnden föreslås rekommendera kommunfullmäktige att godkänna revidering av taxa enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter. Taxan föreslås räknas upp med 2,4 procent vilket är enligt prisindex för kommunal verksamhet. Den nya taxan ska gälla från och med 1 januari 2022.

Se ärendelista

Kontakt: