Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott 25 oktober 2021

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar 13 ärenden vid nästa sammanträde den 25 oktober. De ska bland annat ta ställning till ett flertal politiska motioner, en ny markanvisning till Kronandalen samt ett e-förslag om ett kallbadhus i Luleå.

Politiska motioner

(V) har lämnat en motion angående klimatsäkring av politiska beslut inom kommunen. Syftet med motionen är att genom att redovisa klimateffekten av politiska beslut, där det är relevant, få en bättre överblick över konsekvenserna över de beslut som tas samt underlätta prioritering. Kommunstaben föreslår att motion angående klimatsäkring av politiska beslut bifalls.

(C) har lämnat en motion som föreslår att stadsbyggnadsförvaltningens parksektion ska digitalisera sin skötselplan. Motionären menar att detta innebär att Luleå kommuns medborgare kan ta del av information om var till exempel markutrustning finns, hur ytor tas om hand, vilka växter som finns och också få tips till skötsel kring den egna trädgården. Stadsbyggnadsnämnden föreslår kommunfullmäktige besluta att avslå motionen, då arbetet inom stadsbyggnadsförvaltningen redan är påbörjat i enlighet med motionens intentioner.

(LpO) har lämnat in en motion om att byta namn på stadsbyggnadsnämnden till kommunbyggnadsnämnden. Motionären menar att ett nytt namn bättre skulle spegla stadsbyggnadsnämndens uppdrag som är att bidra till att alla i Luleå kommun inkluderas och inte enbart stadskärnan. Kommunstaben föreslår kommunfullmäktige besluta att avslå motionen.

Markanvisning till Serneke Sverige AB på del av Kronan 1:1, kvarteret Kojan inom Kronandalen etapp stadsdelscentrum

Det markanvisade området ligger i anslutning till det planerade torget i den del av Kronandalen som kommer utgöra Kronans stadsdelscentrum. Byggaktören har presenterat ett förslag som innebär uppförande av flerbostadshus bestående av lägenheter i bostadsrättsform samt med lokaler i bottenplanet mot torget. Huset inrymmer ca. 75 lägenheter, 2:or till 4:or. Parkering för boende ska lösas i ett gemensamt parkeringshus.

Kommunstaben föreslår i samråd med Stadsbyggnadsförvaltningen att Serneke AB, erhåller markanvisning till del av Kronan 1:1, kvarteret Kojan. Markanvisningen ska gälla till och med 2023-10-31.

E-förslag om kallbadhus på centrumhalvön

Förslag och önskemål från medborgare om ett kallbadhus i Luleå har inkommit vid flera tillfällen, bland annat i de dialoger som fördes i arbetet med utvecklingsplan Centrum. Ett kallbadhus skulle tillföra en mötesplats i Centrum, skulle förstärka isbanans attraktivitet på vintern och utgöra ett attraktivt komplement till de som vill bada under alla årstider. Det skulle också förstärka Luleås identitet som kuststad.

Ett e-förlag har inkommit med förslag om kallbadhus i Centrum, antingen på Varvet eller på Gültzauudden. Förslagsställaren pekar särskilt på att kallbadhuset skulle kunna användas även på vintern i samband med andra aktiviteter eller vistelse på isen. Kommunstaben anser att kommunen genom Utvecklingsplan Centrum, trots att denna inte är antagen ännu, uttrycker en tydlig vilja att kallbadhus ska anläggas och att e-förslaget därför kan beviljas av kommunstyrelsen.

Bland övriga ärenden:

• Förslag gällande prissättning vid försäljning av mark inom del av kvarteret Bävern
  • Förslag att godkänna revidering av bolagsordning för Nordiskt Flygtrafikcentrum AB
  • Förslag att fastställa nya ägardirektiv för Luleå Kommunföretag AB

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92