Ärenden vid kommunstyrelsens arbetsutskott 11 oktober

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade 9 ärenden vid dagens sammanträde. Utskottet tog bland annat ställning till ett flertal detaljplaner samt till Luleå kommuns andra delårsrapport för 2021. De ställde sig även bakom ett förslag om reviderade årsarvoden för politiska gruppledare.

Delårsrapport 2 2021

Pandemin har fortsatt påverka många av kommunens verksamheter även under 2021 och har försvårat arbetet med att göra ekonomiska prognoser.

Kommunen visar ett positivt resultat efter finansiella poster om 424 miljoner kronor under perioden januari till augusti, vilket är ca 384 miljoner kronor högre än budgeterat resultat om 41 mkr. De kommunala bolagen redovisar tillsammans ett positivt resultat om 152 miljoner kronor. Det är en ökning med 24 miljoner kronor jämfört med samma period år 2020.

Delårsrapporten godkändes och direktjusterades. Ärendet går nu vidare till kommunstyrelsen.

– Återigen har vi ett bra år ekonomiskt, men fortfarande är det svårt att förutspå hur vår verksamhet påverkas av pandemin. Om det goda resultatet håller året ut, så kommer det innebära ett välkommet resultat som kommer minska våra framtida lånebehov, säger Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande.

Ansökan ny detaljplan del av Sunderbyn

En fastighetsägare vill stycka av 17 tomter för småhus på del av Sunderbyn 1:19. Den planerade exploateringen kräver detaljplan för att kunna genomföras. Ärendet har inkommit till byggdialogen som efter beredning av ärendet beslutade att ge avslag på ansökan. Motiveringen är att marken klassad som jordbruksmark. Sökanden har begärt politisk prövning av ärendet.

Kommunstyrelsens arbetsutskott yrkade i dag bifall till ansökan om planbesked för ny detaljplan för småhusbebyggelse för del av Sunderbyn 1:19, och ger kommunstaben i uppdrag att ta fram ett planuppdrag som beskriver förutsättningarna för en sådan detaljplan utifrån ett helhetsperspektiv.

– Luleå behöver växa, särskilt mot Boden. Vi bedömer att det bör gå att bygga i detta område och uppdrar till tjänstepersonerna att gå vidare med att ta fram en detaljplan, trots att även vi ser och förstår att det kommer vara utmanande då området är jordbruksmark, säger Carina Sammeli i en kommentar.

Reviderade årsarvoden för 2022

Ett ärende gällande gruppledares årsarvode har initierats. Syftet med översynen av gruppledararvodet är att förbättra gruppledares förutsättningar under valåret 2022.

Kommunstabens förslag till förändringar för 2022 består av två delar, dels att nya medel tillskjuts, dels en omprioritering av medel där gruppledararvodet höjs, samtidigt som arvodet för ledamöter och ersättare i kommunstyrelsens arbetsutskott tas bort. Utskottet ställde sig bakom förslaget, att gruppledares årsarvode ska ökas från 10 % av riksdagsledamots grundarvode till 30 % för perioden 1 feb-31 okt 2022.

Carina Sammeli: – Denna mandatperiod har arvodena till gruppledare varit lägre än tidigare mandatperioder, vilket gjort det svårt för andra gruppledare att hinna med uppdraget. För att medborgarna ska kunna träffa sina politiker under valår och samtidigt ge alla gruppledare en rimligare arbetsmiljö, vill vi höja arvodena under 9 månader. Detta påverkar inte gruppledarna för S och M, då det finns begränsningsregler för heltidspolitiker.

Bland övriga ärenden:

• Godkännande av Detaljplaneprogram för del av Södra utvecklingsområdet, kvarteret Stören m.fl.
  • Avslag på ansökan om ändring av detaljplan för del av Stadsön 1:1002, Borgarvägen
  • Bifall till förslag gällande utveckling av systematisk medborgardialog

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92