”Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet” Läroplan för Förskolan.
Förskolan är de yngsta barnens första skolform där lek, lustfyllt lärande, undervisning och omsorg skapar en helhet. Tiden på förskolan ska präglas av såväl spontana som planerade aktiviteter mot läroplansmålen, lärorika och spännande dagar med variation.
Barn kan! Det kompetenta barnet är utgångspunkten för vår kunskapssyn. Genom att få undersöka, fantisera, uppleva och reflektera tillsammans med lyhörda medforskande pedagoger.
Förskolan arbetar temainriktat med läroplansmålen och genom estetiska uttryckssätt. Barnens intressen och lekar bidrar till att forma innehållet. Temaarbetet sätter tydligt avtryck i lärmiljön där varierad undervisning skapar en mångfald av möjligheter att få undersöka och upptäcka.