Så mår luleåborna

Ökad jämlikhet är ett av Luleå kommuns fokusområden. Kommunen har tagit fram rapporten ”Hälsa på lika villkor?” som visar hur Luleåborna mår och skillnader i hälsa mellan olika grupper.

Det finns en tydlig skillnad i självupplevd hälsa mellan de med kort och lång utbildning. De med lång utbildning upplever i större utsträckning att de har en god hälsa.

Jämlikhet, vilket innefattar ett arbete för lika förutsättningar till en god hälsa, är ett av områdena som kommunen pekat ut som ett fokusområde att arbeta med under mandatperioden.

Andelen luleåbor som röker varje dag har minskat i alla åldersgrupper sedan 2006, vilket är positivt för folkhälsan. De flesta rökarna finns bland kvinnor som är över 45 år.

Folkhälsoproblemet med övervikt och fetma har förvärrats i Luleå. I kommunen är 57 % av männen och 49 % av kvinnorna överviktiga eller har fetma. Ökningen har varit störst bland kvinnor och det är främst andelen med fetma som har ökat.

Den psykiska ohälsan har ökat i Luleå, liksom i hela Sverige. Luleå hade tidigare ett bättre resultat än riket, men ligger nu ungefär lika. 15 % av männen och 19 % av kvinnorna anger nedsatt psykisk hälsa. Bland kvinnorna i Luleå finns en tydlig ökning av ängslan, oro och ångest. Detta är något som ökar bland kvinnor i hela riket. I Luleå har över 40 % av kvinnor någon gång avstått från att gå ut ensam på grund av rädsla att bli överfallen, rånad eller ofredad.

Rapporten är ett underlag för att ta fram åtgärder som bidrar till en bättre och jämlik hälsa i Luleå. Kommunen gör också en trygghetsmätning tillsammans med polisen för att få bättre kunskap om var och hur vi kan göra de bästa insatserna för att öka tryggheten.

Läs hela rapporten Hälsa på lika villkor 2018.

Kontaktperson

Barbro Müller, samhällsstrateg folkhälsa, Luleå kommun, barbro.muller@lulea.se. telefon 0920454454, 0705294454