Kommunen och polisen mäter tryggheten i Luleå

Nu är det dags för en ny trygghetsmätning. Trygghetsmätningar i Luleå har visat en positiv trend de senaste tio åren, där Luleåborna upplever en ökad trygghet. Luleå är tryggare än de flesta kommuner.

Den senaste mätningen gjordes 2016 och visade då ett av de bättre värden som en kommun noterat i Sverige. Under oktober är det dags igen för 3600 slumpmässigt utvalda Luleåbor att få en enkät i posten. Frågorna i mätningen berör problem i området där en bor, utsatthet eller oro för brott och vad man tycker om polisen.

Mätningen kommer bland annat kunna visa tryggheten i olika geografiska områden i kommunen. Mätningen omfattar 12 områden fördelat på stadsdelar och byar.

- Vi strävar efter gott liv i Luleå på alla nivåer och i det goda livet är tryggheten en viktig aspekt, säger Lenita Ericson, kommunalråd (S) i Luleå.

- Resultatet hjälper oss att planera verksamheten och att göra insatser för att öka tryggheten förebygga brott, säger Barbro Müller, samhällsstrateg folkhälsa på Luleå kommun.

- Det är av stor vikt för polisen att få ta del av vad medborgarna upplever för problembild där dom bor och vistas. Dels kompletterar det vår samlade lägesbild men framförallt ger det oss ett bättre underlag där vi får ta del av sådana brott och ordningsstörningar som inte alltid anmäls. Tillsammans kan vi minska brottsligheten och öka tryggheten, säger kommunpolisen Stefan Ström.

Brevet till Luleåborna har gått ut den 4 oktober och de har då fyra veckor på sig att svara.

- Svaren är konfidentiella och varje svar är värdefullt. Vi ser gärna att enkäten besvaras så snart som möjligt och gärna via webben, säger Barbro Müller.

Kontaktperson

Barbro Müller, samhällsstrateg folkhälsa, Luleå kommun, barbro.muller@lulea.se. telefon 0920454454, 0705294454

Sidan uppdaterades den 5 oktober 2021