Grundskolan i Luleå kommun har ett 4-årigt samarbete med forskare från Umeå universitet kring undervisning och lärande i matematik. Syftet är att få en ökad förståelse för elevernas tankar om deras lärande av matematiken och hur deras motivation kan stödjas och utvecklas.
Under projekttiden 2020-2023 kommer alla elever i kommunen vid några olika tillfällen genomföra en enkät om deras matematiklärande. Det andra enkättillfället genomförs under vårterminen 2021.
Med syfte att kunna utveckla stödet till kommunens skolor har kommunen inlett ett samarbete med forskare från Umeå universitet kring undervisning och lärande i matematik. Som en del i detta samarbete kommer elevers motivation och upplevelser i sitt lärande i matematik att undersökas och följas genom delar av deras skolgång. Syftet med det är att få en ökad förståelse för elevernas tankar om deras lärande av matematiken och hur deras motivation kan stödjas och utvecklas.
Som en av flera komponenter i denna strävan kommer alla elever i kommunen att vid några olika tillfällen under grundskoleåren genomföra en enkät om deras matematiklärande, och det andra av dessa enkättillfällen sker under en matematiklektion under någon av veckorna 6-8 vårterminen 2021.
Enkäterna är tänkta att bidra till ökad kunskap om hur elevernas tankar om matematiken och deras lärandesituation utvecklas under deras skolgång. Vi hoppas att denna kunskap ska kunna vara användbar för lärarna i sitt arbete med att hjälpa eleverna att lära sig matematik, och ge kommunen ett bättre underlag för hur den kan stödja skolorna. Enkäterna kommer också att användas i forskningssyfte inom samarbetet mellan kommunen och Umeå universitet i studier om hur elevers motivation utvecklas med åren, och hur den kan stimuleras. Det inkluderar också ett specifikt skolutvecklings- och forskningsprojekt inom Örnäsets skolområde där Luleå kommun och Umeå universitet samarbetar kring utveckling av formativ klassrumspraktik och studier av hur denna praktik kan stimulera elevers motivation.
Enkätsvaren kommer att bearbetas av forskare vid Umeå universitet. Resultaten kommer inte att rapporteras på ett sådant sätt att enskilda elever, undervisningsgrupper eller lärare kan identifieras. Det är frivilligt att svara på enkäten, men vi hoppas på så stort deltagande som möjligt eftersom varje svar är viktigt. Om du vill ha mer information om genomförandet av enkäten eller inte vill att ditt barn ska besvara enkäten kan du vända dig till ditt barns matematiklärare. Om du vill ha mer information om syftet med enkäten eller behandlingen av personuppgifter i samband med enkäten kan du vända dig till Torulf Palm vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet (se kontaktuppgifter nedan). Mer information om behandlingen av personuppgifter
Vi hoppas att detta samarbete mellan Luleå kommun och Umeå universitet ska generera kunskap som är till nytta för alla medverkande. Om du har frågor eller synpunkter får du gärna höra av dig!
Kontakt
Louice Stridsman
Verksamhetschef grundskola
Luleå kommun
0920-45 30 00
Torulf Palm
Professor i pedagogiskt arbete
Umeå universitet
090-786 71 22
torulf.palm@umu.se