Forskning och vetenskap
Genom knyta till oss lärare och skolledare med högskolekompetens på avancerad nivå eller forskarnivå samt samverkan med lärosäten förbättrar våra skolor sina förutsättningar för analys och utvecklingsarbete.
Forskning har en central betydelse för att stärka skolans arbete att förbättra måluppfyllelse och verksamhet. Luleå kommun satsar på forskning inom lärande. Tillsammans med Bodens kommun, Luleå tekniska universitet och Region Norrbotten finansierar vi under perioden 2019–2024 forskarskolan Praktiknära forskning i skolan (PROFS).
Vi uppmuntrar också rektorer att stärka sin rektorsutbildning genom att läsa in en masterexamen i utbildningsledarskap.
Förstelärare och lektorer i grundskola och gymnasium utvecklar verksamheten utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Barn- och utbildningsförvaltningen samverkar med flera lärosäten och dess forskare, exempelvis kring systematiskt kvalitetsarbete, arbetsmiljö och formativ bedömning.
Riktlinje för forskning och utveckling BUF 2023-2026 Pdf, 1.3 MB.
Forskningsrapportserie, barn- och utbildningsförvaltningen
Forskningsrapporter
Nr 2016:3
En spirande modell Pdf, 941.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - exemplet Spira förskola
Marie Nordlund, Kristin Forshäger, Catarina Lundqvist och Ingela Åström
Nr 2016:2
Utvärdering av Luleå kommuns Matematikstrategi 2012-2015 Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.
Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.Fokus på Styrning och Ledning
Dr Sara Cervantes, Fil.lic. Lena Heikka
Nr 2016:1
Förskola på vetenskaplig grund Pdf, 2 MB, öppnas i nytt fönster.
Förskolechefers och ledningsstöds beskrivningar av arbetet med vetenskaplig grund i förskolans praktik ur ett nyinstitutionalistiskt perspektiv
Dr Sara Cervantes
Nr 2014:1
Kunskap och bedömning Pdf, 5.4 MB, öppnas i nytt fönster.
På vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, lärande som gör skillnad
Ann Isaksson Pelli i samarbete med Fil. dr Jan Håkansson
Nr 2013:1
Vi lärde oss bli bättre lärare Pdf, 1.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Fil. dr Gunnar Jonsson
Britta Eliasson, Camilla Erstam och Max Larsson
Nr 2012:1
Från kvalitetsredovisning till ett systematiskt kvalitetsarbete Pdf, 3.4 MB, öppnas i nytt fönster.
En seminarieserie för förskolechefer och rektorer
Fil. dr Jan Håkansson
Nr 2011:1
Jag kan också spela musik! Pdf, 44.4 MB, öppnas i nytt fönster.
En studie av musikalist självbild och musikundervisning
Fil. Lic Joakim Hellgren
Nr 2010:1
Kunskap och bedömning för utveckling och lärande Pdf, 3.6 MB, öppnas i nytt fönster.
En sammanfattande analys av en pågående process
Fil. dr Henrik Román
Nr 2009:1
Lyfta matematiken Pdf, 2.7 MB, öppnas i nytt fönster.
Hållbar skolutveckling för skolledare, lärare och elever
Dr Monica Johansson
Nr 2008:1
Nyliberala influenser inom utbildningssektorn Pdf, 897.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Fristående skolors etablering och en kommuns uppfattning
om dess konsekvenser.
Dr Sara Cervantes
Övriga forskningsrapporter och avhandlingar
2015
Matematiklärares målkommunikation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
En jämförelse av elevernas uppfattningar, lärarens beskrivningar och den realiserade undervisningen
Licensiatuppsats
Lena Heikka
2009
Efficacy-kulturen – framgångsstrategi skapad i mötet mellan rektor och lärare Pdf, 1.9 MB, öppnas i nytt fönster.
Uppsats för Magisterseminariet
Gunvor Ek
2012-08-27
Hur möter grundskolan elever som lätt når skolans kunskapskrav
Pdf, 265 kB, öppnas i nytt fönster.Kristina Wahlberg
Relaterad information
Handlingsplan Särskilt begåvade barn och elever 2016 Pdf, 8.3 MB.Sidan uppdaterades den 12 december 2023