Luleåförslaget: Gratis bad och liftkort tack vare 6B

Tack vare en insändare från klass 6B på Porsön kommer barn och unga i Luleå få gratis bad och liftkort under kommande sportlov. Insändaren blev till ett Luleåförslag som nu klubbats som det allra första Luleåförslaget. – Vi är så glada för barnens förslag och att vi på kort tid kunnat uppfylla en del av deras önskemål, säger Carina Sammeli (S), kommunalråd Luleå kommun.

”Vi tycker att man under lovet ska ha gratis aktiviteter för att motverka stillasittandet”. Så löd andemeningen i insändaren från klass 6B på Porsöskolan. Två av aktiviteterna som nämndes var gratis bad och gratis liftkort.

– Då tänkte vi att det här passar utmärkt för Luleåförslaget och bad läraren skicka in det. Inom någon vecka fick vi svaret att förslaget var klubbat, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidsdirektör Luleå kommun.

”Klockrent exempel”

Tack vare 6B blir det nu alltså gratis bad på kommunens badhus samt gratis liftkort på Ormberget, Rånekölen och i Måttsundsbacken under sportlovet 2024. Erbjudandet gäller alla upp till 18 år.

– Det här är ett klockrent exempel på snabb demokrati. Tack vare kloka idéer från barnen på Porsöskolan och vårt nya sätt att hantera medborgarförslag på blir det nu fler gratisaktiviteter för alla barn under sportlovet, säger Carina Sammeli (S), kommunalråd.

– Vi uppmuntrar verkligen förslag på hur vi kan få en ännu mer aktiv fritid i Luleå och hoppas att Luleåborna får upp ögonen för möjligheten att lämna in förslag till oss, säger Evelina Rydeker (Mp), ordförande kultur- och fritidsnämnden.

2 miljoner i potten

Luleåförslaget är kommunens nya sätt att hantera förslag från medborgarna och är kopplat till en pott på två miljoner kronor per år. Förslagen ska handla om att förbättra närområdet, möjliggöra ett aktivt fritidsliv eller utveckla Luleå kommun i en positiv riktning som ligger i linje med Vision 2040.

Här kan du lämna in ditt eget Luleåförslag: lulea.se/luleaforslaget Länk till annan webbplats.

Kontakt:
Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92