Topprankning för Luleå: Här är det bäst att leva

Luleå har inte bara bra skolor, en stabil arbetsmarknad och goda kommunikationer. Luleå får även toppbetyg vad gäller servicenivå och fritidsaktiviteter - och tryggheten är på en nivå som få kommuner kan mäta sig med. Tillsammans ger detta utmärkelsen "Sveriges bästa plats att leva i", enligt tidningen Fokus årliga rankning som presenterades i Almedalen i dag.

Sedan 2006 har tidningen Fokus rankat Sveriges kommuner utifrån var det är bäst att leva. Nytt för i år är en analysmodell i samarbete med analysföretaget Infostat. I dag presenterade Fokus resultatet från sin årliga rankning av svenska kommuner, med ett toppresultat för Luleå. Av alla Sveriges kommuner är Luleå bäst att leva i, visar Fokus och Infostats stora undersökning. Utmärkelsen uppmärksammades vid en ceremoni i Almedalen, Visby under onsdagen. Luleås kommunalråd Carina Sammeli fanns på plats i Visby.

– Det är riktigt roligt att få ett bevis på att vi verkligen är ett bra samhälle att leva i. Hos oss får man hög livskvalitet, roliga jobb och bra fritid på samma gång. Nu när vi siktar på att växa och bli fler är det är extra viktigt att kunna visa att det inte bara är ett bra liv man kan leva här - utan faktiskt det bästa.

Fokus kommunrankning baseras på ett stort antal mätpunkter från Statistiska centralbyrån (SCB), Brottsförebyggande råden (BRÅ), Kolada med flera. Utifrån 13 områden, såsom bostäder, demografi, demokrati, fritid och kultur, kommunal ekonomi, trygghet och utbildning, väger de samman kommunernas resultat. Luleå toppar rankningen 2023 och kommer alltså först av Sveriges 290 kommuner. Baserat på årets resultat så är Luleå bästa platsen att leva i.

Luleås kommunalråd Carina Sammeli är stolt över utmärkelsen och lyfter gärna fram fördelarna med sin hemstad, särskilt i offentliga sammanhang.

– Den här utmärkelsen kommer jag absolut att använda när jag berättar om vad Luleå är för stad och varför man ska flytta hit.

Sidan uppdaterades den 28 juni 2023