Då går nya skärgårdsstugan på Junkön att boka

Nu är den nya uthyrningsstugan på Junkön färdigbyggd och från och med 18 april går den att boka inför sommaren. Stugan, som döpts till Vråken, är en lite lyxigare stuga med flera separata sovrum.

Trycket på Luleå kommuns uthyrningsstugor i skärgården ökar år efter år och sommarperioden blir ofta snabbt fullbelagd. Därför har kommunen nu byggt en ny stuga på Junkön, granne med de två befintliga.

– Den har två separata sovrum; ett med en dubbelsäng och ett med en våningssäng. Plus en bäddsoffa i allrummet. Som de andra stugorna på Junkön har den rinnande vatten och el, säger Iida Larsson, samordnade Kulturarv, skärgård och turism Luleå kommun.

Vråken går från 18 april att boka online via kommunens bokningssystem. Länk till annan webbplats.

Rovfågelsnamn

Den nya stugan är utrustad med låga golvlister och bredare dörrkarmar för enklare framkomlighet med exempelvis barnvagn eller rullator.

Namnet har Vråken fått för att passa in i rovfågeltemat med de befintliga stugorna på ön; Örnen och Falken.

Stugan är bokningsbar mellan 19 juni och 30 september. Sen stängs alla stugor på Junkön för vintern, men övriga skärgårdsstugor går att boka året om.

Kontakt: Iida Larsson, samordnade Kulturarv, skärgård och turism Luleå kommun, 0920-45 70 09

Sidan uppdaterades den 3 april 2023