Koppla hunden på isbanan

Isbanan är populär även bland hundägare. Men visste du att du måste ha din hund kopplad där? – Det finns hundrädda personer på våra offentliga platser och att ha koppel även på isbanan är ett bra sätt att visa hänsyn, säger Andreas Fagervall, arbetsledare isbanan.

Under vintern har det kommit in en hel del klagomål till kommunen om hundägare som inte håller sina hundar i koppel på isbanan runt centrum.

– Faktum är att koppeltvång gäller även på isbanan, som räknas som en offentlig plats. Det är många barnfamiljer som rör sig här och både barn och vuxna kan vara hundrädda, säger Andreas Fagervall, arbetsledare isbanan Luleå kommun.

Hänsyn till andra

Som hundägare är du alltid ansvarig för det hunden gör och därför ska du ha koll på din hund så att den inte orsakar skada eller obehag för andra.

I Luleå kommun gäller koppel på hunden på följande platser:

• inom Luleå centrum
  • på förskole-och skolgårdar då dessa är tillgängliga för allmänheten
  • på lekplatser
  • belysta motionsspår
  • på allmänna idrottsplatser som är inhägnade och inte upplåtna för hundaktiviteter
  • på försäljningsplats medan torghandel pågår
  • på platser som kommunen jämställt med offentlig plats

Det gäller också att plocka upp hundbajset efter sin jycke, även på isbanan.

Kontakt: Andreas Fagervall, arbetsledare isbanan Luleå kommun, 0920-45 56 32

Sidan uppdaterades den 29 mars 2023