Gratis simskola för barn även i sommar

I fjol erbjöd Luleå kommun gratis simskola för barn under sommaren för att motverka hur vattenvanan och simkunnigheten minskat under pandemin. I sommar återupprepas simskolan, som sist hade 420 deltagare.

– Första och kanske viktigaste steget för att lära sig simma är att man är van att vistas i vatten. Under simundervisningen för skolan ser vi en tydlig skillnad på barn som brukar bada och de som aldrig varit i en bassäng, säger Veronica Bergsten, chef badhusen Luleå kommun.

För att ge Luleås barn en extra chans till vattenvana och simträning erbjuder nu kommunen åter gratis simskola under sommarlovet.

420 gratisplatser

Simskolan sker i form av en intensivkurs där man simmar nio gånger under två veckor. Kurserna hålls i början och slutet av sommarlovet på Gammelstads badhus, vecka 24 och 25 samt 32 och 33. Totalt finns 420 platser som alla är helt gratis.

– I år är det barn mellan förskoleklass och årskurs sex som är välkomna, alltså de som är födda mellan 2010 och 2017, säger Veronica Bergsten.

Webbanmälan 8 maj

Föräldrar anmäler själva sina barn via en e-tjänst på lulea.se/simskola. På sidan kommer också finnas detaljerad info om simskolan. Den 8 maj klockan 18.00 öppnar anmälan, som är helt kostnadsfri. Däremot måste man i år avboka sin plats minst en vecka innan kursstart om man inte kommer använda den. Annars får man betala 500 kronor om man inte har läkarintyg.

Simskolan sker i samarbete med Luleå simsällskap.

Kontakt: Veronica Bergsten, enhetschef bad Luleå kommun, 0920-45 54 84

Sidan uppdaterades den 27 mars 2023