Badhusen vill hjälpa föräldrar lära barnen simma

Många vet inte hur man vatten-och simtränar med dina barn. För att hjälpa vårdnadshavare erbjuder nu badhusen gratis simlektioner under sportlovet där föräldrar och barn badar tillsammans och får lära sig tips och tricks från kommunens simlärare.

– Vi upplever att färre barn i dag besöker badhusen med sina föräldrar och därför ofta saknar den grundläggande vattenvana som behövs när barnen ska lära sig att simma, säger Veronica Bergsten, chef baden i Luleå kommun, och fortsätter:

– Vi vill ge föräldrar verktyg för att kunna hjälpa sina barn med allt från vattenvana till att lära sej simma.

Under sportlovet kan man därför vid två tillfällen komma på drop in-lektioner tillsammans med sina barn.

Övningar efter ålder

Tisdag den 7 mars klockan 10-11 är det drop in på Gammelstads badhus. Torsdag 9 mars klockan 10-11 är det drop in på Pontusbadet. Föräldrar är välkomna med barn mellan 6 och 15 år.

– Då får man vara i bassängen med en simlärare som berättar vilka övningar som är bra för just ditt barn, säger Veronica Bergsten.

Lektionerna är gratis, man betalar bara entré till badhuset.

Kontakt: Veronica Bergsten, enhetschef baden i Luleå kommun, 0920-45 54 84

Sidan uppdaterades den 27 februari 2023