En alt-text

Nattidrott med bollsport, parasport och schack

Schack, basket, parasport och måleri – Nattidrotten gör comeback med ett brett utbud av aktiviteter. Först ut är Tuna som erbjuder en öppen sporthall varje fredag kväll från och med den 3 februari. Bergnäset och fler bostadsområden står på tur.

– Tröskeln för att börja idrotta sänks när ungdomarna får testa olika bollsporter under prestigelösa former. Jag har sett tonåringar fastna för en idrott och öva i timmar under Nattidrotten för att efter ett tag våga ta steget och gå med i ett lag. Det är otroligt roligt att följa den utvecklingen, säger projektledaren Felicia Ponturo.

Fler bostadsområden på g

Tunahallen öppnar sina dörrar mellan klockan 20 och midnatt varje fredag. Här bjuds på fria aktiviteter, tävlingar, trygga vuxna och chansen att träffa nya vänner.

Varje kväll finns flera utbildade ledare på plats, och många gånger medverkar också ledare från stans idrottsföreningar. Nattidrotten är ett alternativ till att hänga på stan och bostadsområden där ungdomsgård saknas är prioriterade. Verksamheten drivs via Ung i Luleå, kommunens avdelning för ungas fritid.

Inom kort kommer även ungdomarna på Bergnäset få tillgång till Bergskolans sporthall med Nattidrott på lördag kvällar mellan 19 och 23. Ett tredje område blir aktuellt längre fram. Nattidrotten vänder sig till åldrarna 13-20 år.

Ung i Luleå erbjuder också parasportsaktiviteten Sportis, för barn och unga med funktionsvariationer, i Tunaskolans sporthall varje tisdag 14.00-15.00.

Felicia Ponturo, Luleå kommun projektledare Nattidrotten, 073-072 86 24

Sidan uppdaterades den 10 februari 2023