Uppdatering Råneå badhus

Luleå kommun håller Råneå badhus fortsatt stängt. Detta efter att nya provsvar visat på förhöjda värden av bakterien legionella. Kommunen meddelar att det inte finns något bestämt datum när badhuset ska kunna öppna igen:

– Vi jobbar på problemet och försöker identifiera felet. Förhoppningen är att vi ska kunna återkomma med en tidsplan så snart som möjligt, säger Mattias Kenttä, tillförordnad sektionschef för fastighetsförvaltning på Luleå kommun.

Det var efter en rutinmässig provtagning i Råneå badhus som Luleå kommun i början av januari kunde hitta spår av bakterien legionella i herrarnas duschar. Nivån låg då under gränsvärdena men av en försiktighetsprincip valde kommunen att stänga Råneå badhus i väntan på nya provsvar.

Nu har provsvaren kommit och resultaten visar på ett ökat värde av legionella i Råneå badhus. Till bakgrund av detta väljer Luleå kommun fortsatt att hålla Råneå badhus stängt. När verksamheten ska kunna öppna igen är i dagsläget inte klart.

Badmöjligheter framöver

Kommunen meddelar att badbesökare till Råneås badhus hänvisas till Luleå kommuns andra badhus under tiden som arbetet pågår. Har du ett badkort kopplat till Råneås badhus så kommer det under tiden gå att använda på övriga badhus.

För ytterligare information, kontakta:

Adam Larsson Englund, kommunikatör

Stadsbyggnadsförvaltningen