Luleå kommun deltar i krisberedskapsveckan

Den 26 september – 2 oktober är det åter dags för Krisberedskapsveckan. En nationell aktivitet som visar hur man kan hantera sin vardag vid exempelvis varubrist, energibrist eller långa elavbrott. Luleå kommun deltar i kampanjen med ett flertal aktiviteter som fokuserar på hemberedskap.

Årets tema: Mat

MSB leder kampanjen och årets tema är mat. Pandemin, invasionen av Ukraina och förra årets it-attack mot en butikskedja har aktualiserat behovet av svensk livsmedelsberedskap. Enligt MSB behöver fler privatpersoner skaffa sig en hemberedskap för att klara sig själva en vecka. Bland de privatpersoner som har stärkt eller planerar att stärka sin hemberedskap är det vanligast att man bunkrar extra mat.

Förbered dig för kris

Samhällsstörningar kan påverka oss alla men med lite förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som hänt. Ett bra sätt är att skaffa sig en beredskap i hemmet, exempelvis genom att sätta ihop en krislåda, med lite extra mat, vatten, konserver och batterier.

- Vi vet att förberedda och engagerade invånare stärker både kommunens och hela samhällets beredskap för kriser. Därför är det viktigt för oss att delta i Krisberedskapsveckan, säger Rikard Aspholm, chef för enheten Samhällsskydd Luleå kommun.

Det här händer i Luleå under kamanjveckan

Här är några av de aktiviteterna som kommer att äga rum under veckan i Luleå. De sker i samarbete med bland annat Svenska Lottakåren och Försvarsutbildarna.

• Utställningar om hemberedskap (Stadshuset och stadsbiblioteket)
  • Utbildningstillfällen med Svenska Lottakåren, Sköt dig själv
  • Föreläsningar om hur du tar hand om dig själv och dina nära i kriser

För mer information om lokala aktiviteter under Krisberedskapsveckan läs mer på: www.lulea.se/krisberedskap Länk till annan webbplats.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) driver Krisberedskapsveckan sedan 2017.
www.msb.se/krisberedskapsveckan Länk till annan webbplats.

För mer information: Rikard Aspholm, enhetschef för Samhällsskydd, Luleå kommun, 070-5283730

Vid frågor om kampanjen: Malin Taavola, kommunikationsstrateg Luleå kommun, 076-1338737

Sidan uppdaterades den 26 september 2022