Ärenden till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott

Luleå Live, bidrag till sommarlovsaktiviteter i Trolltjärn och en mjuksarg för Luleå hockey. Det är tre av de ärenden kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott ska ta ställning till den 1 juni.

Bergnäsets AIK föreslås få 125 000 kronor för att ordna aktiviteter kring Trolltjärn under nio sommarveckor. Föreningen vill arrangera evenemang som damernas EM-matcher, Naturens Dag, loppmarknad och livemusik, förutom de sportaktiviteter platsen erbjuder.

Vidare föreslås Konst i det gröna få 123 000 för att genomföra konstfestivalen sist helgen i juni. Arrangören Luleå konstförening vill bland annat bjuda in Kulturskolan till prova på för barn och unga. Samt aktiviteter som after work i konstens anda med föreläsare.

Luleå hockey vill köpa in en mjuksarg för att kunna avgränsa och anpassa spelytan för barn och unga. Till detta föreslås föreningen få 60 000 kronor.

Förslag finns även på att Luleå Live ska köras i år igen. I fjol arrangerade Luleå kommun musikfestivalen där scenerna fanns på stadens restauranger och krogar. Nu föreslås att 1,45 miljoner avsätts till Luleå Live i år, som i så fall ska gå av stapeln den 11-12 november.

Här finns hela kallelsen till arbetsutskottets möte 1 juni Länk till annan webbplats.

Efter arbetsutskottet ska ärendena upp för slutgiltigt beslut i kultur-och fritidsnämnden den 15 juni.

Kontakt: Roger Stenberg, avdelningschef Stöd till civilsamhället, Luleå kommun, 070-629 39 04.

Sidan uppdaterades den 25 maj 2022