700 000 kronor till lovaktiviteter

Från måndag 23 maj fram till 5 juni kan föreningar söka pengar för att fixa lovaktiviteter för barn och unga. Luleå kommun har öronmärkt 700 000 kronor för sommar-och höstlovet och nu ska pengarna för sommaren fördelas.

Alla ideella föreningar och organisationer i Luleå kan skicka in en ansökan på max 30 000 kronor för att ordna sommarlovsaktiviteter.

– Många barn och unga har slutat med sina fritidsaktiviteter under pandemin. Med den här pengen ger vi möjlighet till ett härligt sommarlov oavsett plånbok. Dessutom är det en chans för föreningslivet att locka nya medlemmar, säger Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden Luleå.

Gratis för unga

Pengarna ska gå till kostnadsfria aktiviteter, öppna för alla mellan 6 och 15 år. Syftet med aktiviteterna är bland annat att ge unga chans till personlig utveckling, främja integration, motverka segregation och skapa nya kontakter mellan barn och ungdomar med olika social bakgrund.

Ansökningar sker genom kommunens bidragssystem. Länk till annan webbplats.

I höst öppnas en ny ansökningsomgång inför höstlovet.

Återstartsstöd

Pengarna till lovaktiviteterna kommer från kommunfullmäktige som beslutat om 4,5 miljoner kronor för återstart av kultur-och fritidslivet i Luleå efter pandemin. Hittills har pengar exempelvis gått till gratis simskola för barn, nytt utegym på Porsön samt nu lovaktiviteter.

Kontakt Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-503 33 05

Sidan uppdaterades den 19 maj 2022