Gratis simskola för barn

Under pandemin har vattenvanan minskat bland barn i Luleå. Därför erbjuder nu Luleå kommun gratis simskola under sommarlovet för barn födda mellan 2009 och 2014.

Effekterna av coronaviruset märks även på simkunskaperna bland barn, enligt Luleå kommuns badhuspersonal.

– En del skolor valde att inte komma på simundervisning under pandemin. Och med begränsningar i badhusen kunde inte lika många barn som vanligt få chansen att bada och simträna på fritiden, säger Veronica Bergsten, chef badhusen Luleå kommun.

Som en kompensation erbjuder nu kommunen gratis simskola under sommarlovet för barn boende i Luleå.

420 gratisplatser

Simskolan sker i form av en intensivkurs där man badar nio gånger under två veckor. Kurserna hålls i början och slutet av sommarlovet på Gammelstads badhus. Totalt finns 420 platser som alla är helt gratis.

– Vi lägger fokus på barn födda mellan 2009 och 2014. Blir det platser kvar öppnar vi även för årgångarna 2015 och 2016, säger Veronica Bergsten.

Föräldrar anmäler själva sina barn via en e-tjänst på lulea.se/simskola Länk till annan webbplats.. På sidan finns också detaljerad info om simskolan. Den 2 maj klockan 18.00 öppnar anmälan för barn födda 2009-2014 och den 16 maj klockan 18.00 öppnar anmälan för de födda 2015-2016.

Simskolan sker i samarbete med Luleå simsällskap.

Kontakt: Veronica Bergsten, chef Luleå kommuns badverksamhet, 0920-45 54 84

Sidan uppdaterades den 19 april 2022