Mötesplatserna öppnar

Från och med den 1 april klassas covid-19 inte längre som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom. Det innebär att mötesplatserna för seniorer, personer med funktionshinder och anhöriga, kan öppnas succesivt.

Rekommendationen är att alla besökare ska vara vaccinerade och hålla avstånd samt att stanna hemma om man känner sig sjuk.

– Det känns roligt att vi kan öppna upp mötesplatserna igen så att människor kan träffas och umgås, men det ska ske på ett säkert sätt, säger Anna Drugge, verksamhetschef.

Fortsatt försiktighet vid besök på äldreboenden

På kommunens äldreboenden är det viktigt att alla besök fortsätter att genomföras med försiktighet. Besökare uppmanas att kontakta personal för att boka sitt besök. Fortfarande gäller råden om att vara noga med handhygienen samt använda munskydd. Dessutom stanna hemma om man känner sig sjuk. Här är också rekommendationen att alla besökare ska vara vaccinerade.

– Vi ska fortsatt skydda de äldre och mest sköra i våra verksamheter, men som besökare ska man känna sig välkommen, säger Anna Drugge.

Anna Drugge, verksamhetschef 0920-45 30 00

Sidan uppdaterades den 31 mars 2022