Vill du driva Luleås första privata gruppboende?

Till driften av en gruppbostad med sex platser söker socialförvaltningen en privat aktör som ska utföra stöd, service och omvårdnad till de boende. Även små aktörer kan lämna anbud i upphandlingen, till exempel någon med erfarenhet av arbete i liknande verksamhet. Det blir också den första privata gruppbostaden i Luleå kommun.

– Vi söker den som vill vara med och utveckla framtidens gruppbostäder i Luleå kommun, säger Ida Johanson, avdelningschef, ekonomi och infrastruktur.

Socialförvaltningen kommer fram till år 2025 att bygga minst tre nya gruppbostäder i Luleå, varav ett ska vara i privat regi enligt tidigare beslut i socialnämnden. Nya, individanpassade LSS-boenden ska utvecklas med höga krav på boendemiljö och kvalitet.

– Bostäderna ska ligga i framkant när det gäller arkitektur för att skapa lugna och trygga miljöer, säger Lisbeth Wiklund, verksamhetschef.

Den här typen av boenden är en av insatserna enligt LSS, för personer med funktionsnedsättning som har ett omfattande behov av stöd, service, omsorg och omvårdnad. Insatserna ska skapa förutsättningar för att leva ett så normalt liv som möjligt med goda levnadsvillkor.

Det första i Luleå

Luleå kommun driver i dag 32 gruppbostäder i egen regi. Den nya byggs på Lövskatan och blir den första privata. Bakgrunden är ett beslut i Kommunfullmäktige 2019 att ge socialnämnden uppdraget att upphandla extern aktör gällande LSS-verksamhet.

– Vill du driva Luleås första privata gruppbostad så tveka inte, ansök idag, säger Ida Johansson, avdelningschef på socialförvaltningen.

Intresseanmälan till upphandlingen - Extern drift av gruppboende (LSS) i Luleå kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ida Johansson, avdelningschef, 072 - 518 41 15

Sidan uppdaterades den 2 februari 2022