Fler kan bidra till ett grönt resande!

Luleås arbetsplatsutmaning #viresergrönt utökas till att även innefatta organisationer och företag som är verksamma i Boden, Piteå, Kalix och Älvsbyn. Det blir möjligt tack vare ett samarbete mellan kommunerna.

– Det känns roligt att vi nu kan utvidga tävlingen och att förhoppningsvis inspirera än fler arbetsplatser att bidra på ett positivt sätt i omställningsarbetet. Utmaningen är rolig och det blir ett positivt inslag på arbetsplatsen! Vi erbjuder också utbildning, hjälp och stöd i arbetet, Säger Helena Lindvall, Projektledare Luleå Kommun.

Förra årets vinnare från det irländska byggföretaget John Sisk & Son tar emot pris för Hållbart resande.

Ta medalj i hållbart resande

Förra årets vinnare var det irländska byggföretaget John Sisk & Son och året före det stod ATEA högst upp på pallen. De arbetsplatser som anmält sig till tävlingen #viresergrönt samlar under året poäng genom att uppfylla vissa kriterier kopplat till hållbart resande och når på så vis olika nivåer; brons, silver eller guld. Kriterierna handlar om allt från förutsättningar på arbetsplatsen så som busskort, tjänstecyklar och omklädningsrum till att organisationen har en grön resepolicy och uppmuntrar till hållbart resande på olika sätt.

På respektive kommuns hemsida kan man göra sin anmälan och läsa mer om upplägget.

Helena Lindvall, Luleå Kommun, 0920-453816, helena.lindvall@lulea.se

Sidan uppdaterades den 12 januari 2022