Dom stängda ishallarna öppnar snart

Luleå kommun arbetar hårt för att kunna öppna ishallen i Sunderbyn den 21 januari och Nåidenhallen den 2 februari.

Nåidenhallen

Luleå kommun och Nåiden Bygg AB har efter överenskommelse i juni 2021 påbörjat arbetena med att byta takkonstruktion på Nåidenhallen.
Takbytet beräknas vara klart under januari och hallen beräknas öppna den 2 februari.

– Det nya taket är en fackverkskonstruktion i stål som ska klara två snözoner mer än vad vi har i Luleå normalt, säger Fredrik Thyselius fastighetschef Luleå kommun.

– Det är en fantastisk nyhet att vi öppnar hallen så snart med tanke på det omfattande arbete som utförts, säger Patrick Zetterkvist anläggningschef kultur- och fritidsförvaltningen.

Nåidenhallen får en NoFall-utrustning som används inom konståkning samt en ny energieffektiv LED-belysning i samband med åtgärderna i taket.

Sunderby ishall

Ishallen i Sunderbyn förstärks under december och januari så att hallen ska kunna öppnas. Efter genomförd utredning som visade på stabilitetsproblem, stängdes hallen med anledning av att säkerheten inte kunde garanteras. Förstärkningarna tillför stabilitet och ökar säkerheten för stora snölaster, vilket ger möjlighet att nyttja hallen under innevarande säsong.

– Lösningen är att montera tryckbommar och dragstag i vartannat fack på läktarsidan, därigenom ökar stabiliteten väsentligt, säger Fredrik Thyselius fastighetschef Luleå kommun.

Hallen besiktas i januari och öppnar enligt tidplan den 21 januari.

• Fredrik Thyselius, 072-507 65 23
  • Patrick Zetterkvist, 070-206 32 46