Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott 20 december 2021

Den 20 december sammanträder kommunstyrelsens arbetsutskott för sista gången i år. De ska då behandla 20 ärenden. Utskottet ska bland annat ta ställning till en eventuell överlåtelse av Vitåskolan, en markanvisning för Kronandalen samt en detaljplan i Råneå. De ska även hantera förslag om att delfinansiera två nya event i samband med KPN Grand Prix i Luleå februari 2022.

Överlåtelse av fastigheten Vitån 5:29, Vitåskolan

Stadsbyggnadsnämnden beslutade 2019-08-29, att fastigheten Vitån 5:29, Vitåskolan, ska säljas. Kommunen har låtit två oberoende värderare bedöma fastighetens marknadsvärde, 1 500 000 kr respektive 1 800 000 kr.

Fastigheten har tidigare använts som skola och även som förenings- och samlingslokal. Vitå Folketshusförening har sedan 1991 ett nyttjanderättsavtal som gäller tom 2023-12-31. Nyttjanderättsavtalet är uppsagt av kultur- och fritidsnämnden och fastigheten är inte detaljplanelagd.

Vitå Folketshusförening vill köpa skolan med tomtmark och kvarvarande inventarier i befintligt skick, för en summa om 400 000 kr under förutsättning att Luleå kommun;

1) står som garant för det lån som måste tas vid köpet med skolan som pant

2) beviljar Vitå Folkets Husförening ett driftsbidrag under 5 år om 300 000 kr/år från tidpunkten för köpet, vilket ekonomiskt möjliggör ett övertagande från deras sida.

Kommunstaben föreslår att utskottet, med hänsyn till den låga köpesumman i förhållande till bedömt marknadsvärde, samt de villkor föreningen tagit upp i sin skrivelse, ska avslå överlåtelsen. Ärendet ska därefter vidare till kommunstyrelsen för beslut.

Markanvisning av fastigheten Ullstrumpan 1 inom Kronandalen

Kronandalens stadsdelscentrum är planerad för hyreshus med bostäder och lokaler samt ett parkeringshus. Under våren 2021 bjöd kommunen in till intresseanmälan för markanvisning av ett parkeringshus på fastigheten Ullstrumpan 1. Parkeringshuset är en förutsättning för att lösa parkeringsbehovet för boende och verksamheter i stadsdelscentrum.

Två förslag inkom, av vilket Nåiden Bygg AB:s förslag bedömts uppfylla kommunens intentioner och ambitioner för parkeringshuset. Bolagets förslag innebär ett parkeringshus i fyra våningar med möjlighet till påbyggnad. Parkeringshuset inrymmer omkring 420 parkeringsplatser för bil, plats för cykelparkering, laddplatser för elcyklar och elbilar mm. Nåiden Bygg ska också upplåta bilplatser för bilpool.

Förslaget som utskottet ska ta ställning till, är att Nåiden Bygg AB, ska erhålla markanvisning till fastigheten Ullstrumpan 1 inom Kronandalen för uppförande av parkeringshus. Markanvisningen ska gälla till och med 2022-12-31.

Ny detaljplan för del av Råneå 84:1, Arbetsplatsområde Norra Råneå

Den nya detaljplanen syftar till att möjliggöra fortsatt utveckling av verksamheter och arbetsplatser i området norra Råneå och därmed stärka näringslivet. Området ligger i direkt anslutning till Råneå, vid den norra infarten, med närhet till väg E4.

Idag finns ett mindre antal verksamheter i området. Det finns en efterfrågan på ytterligare mark för nya etableringar. Utskottet föreslås godkänna förslaget till ny detaljplan.

Medfinansiering av evenemang Arctic Balloon Adventure

Arctic Balloon Adventure ansöker om bidrag för att genomföra ett ballong-event i Luleå. Målgruppen är ett tiotal internationella ballongteam med sex personer i varje team samt besökare. Eventet kommer att sammanfalla med tidpunkten för skridskotävlingen Schaatsen Grand Prix. De aktuella datum som föreslagits i ansökan är den 17-27/2 2022.

Styrgruppen för evenemang anser att kommunen bör stötta evenemanget. De menar att eventet stärker befintliga evenemang, och medverkar till fler gäst-nätter samt ett mervärde för Luleåborna. Därutöver medför arrangemanget stor internationell medial exponering.

Arbetsutskottet föreslås godkänna förslaget, att kommunen ska delfinansiera Arctic Balloon Adventure i Luleå med 120.000 kronor.

Bland övriga ärenden:

• Information om årets IPSOS undersökning – Vad tycker unga om Luleå?
  • Förslag att godkänna delfinansiering av evenemang Luleå Highline Event med 110.000 kronor
  • Partistöd 2022 – förslag att Kommunfullmäktige beslutar att betala ut partistöd år 2022 om totalt 5 273 153 kr.

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92