Pressinbjudan: Breven till framtiden lämnas till stadsarkivet

Som en del av Luleås 400-årsjubileum har kommunens mellanstadieelever fått möjlighet att skriva brev till sig själva om 50 år. Nu ska breven arkiveras.

Tanken är att breven ska öppnas 2071 under Luleås 450-årsjubileum. Brevskrivarna, som då är i 60-årsåldern, bjuds in för att ta emot breven adresserade till deras framtida jag.

Totalt har cirka 220 brev kommit in. Breven ska nu överlämnas till stadsarkivet för arkivering och förvaring. Media är välkomna att vara med.

Tid: Onsdag 15 december kl. 10.30

Plats: Stora arkivet, stadshusets källarvåning. Samling vid receptionen.
Anmälan: I och med att det är låst till källarvåningen och vi samlas i receptionen, så behöver vi veta om ni kommer. Anmälan till susanne.lundblom@lulea.se senast onsdag kl. 10.

På grund av coronapandemin är antalet elever på plats begränsat. Brevskrivarna representeras av två elever från Porsöskolan, tillsammans med deras lärare. Stadsarkivet representeras av Thomas Åkerlund, kommunarkivarie.

Vid frågor:
Susanne Lundblom, projektledare 400-årsjubileet, 072-203 00 63