Ärenden inför miljö- och byggnadsnämnden

Miljö- och byggnadsnämnden behandlar 25 ärenden vid sammanträdet den 12 december. På dagordningen står bland annat hanteringen av tillfälliga arbetsbodar samt bygglov för nya lägenheter till Råneå.

Tydligare hantering kring tillfälliga arbetsbodar

Det är ett högt tryck på byggandet i Luleå. År 2040 ska här finnas plats för minst 100 000 invånare. Det innebär att kommunen behöver hitta smarta sätt att arbeta för att underlätta för byggföretagen att investera i kommunen.

En fråga som har varit föremål för diskussion är arbetsbodar i samband med byggprojekt. För att tydliggöra hur hanteringen av arbetsbodar ska gå till har avdelning miljö och bygg, i nära dialog med byggbranschen, tagit fram ett förslag till arbetsmodell.

Avdelning miljö och bygg föreslår bland annat att bygglov ska krävas för arbetsbodar som ställs utanför det arbetsområde som projektet genomförs på. Om arbetsboden däremot placeras på samma fastighet så kommer det i de flesta fall inte krävas bygglov. Syftet med det är att ge ett incitament för att placera arbetsbodar på den fastighet där påverkan redan är stor på omgivningen och minimera påverkan på annan närliggande mark.

Modellen ska testas under 2022, och tillsammans med byggbranschen utvärderas i december 2022.

Till grund för förslaget ligger bland annat en omvärldsspaning av hur andra kommuner hanterar arbetsbodar, vilket har visat sig vara olika. Här har byggföretagen kommit med inspel på arbetssätt som de anser fungerar bra i andra kommuner.

– Det har i det här arbetet varit viktigt att ha en bra dialog med byggbranschen för att tillsammans hitta en modell som fungerar bra och som är tydlig. Dialogen är också ett led i vår ambition att förbättra företagsklimatet och öka samverkan mellan kommunen och våra byggaktörer, säger miljö- och byggchef Patrik Wallgren.

Miljö- och byggnadsnämnden föreslås godkänna förslag till arbetssätt för arbetsbodar i Luleå kommun.

Fler lägenheter till Råneå

Enström & Grönberg Bygg AB har sökt bygglov för ett flerbostadshus med tio lägenheter fördelat på två våningar i centrala Råneå, korsningen mellan Katthedsvägen och Målarvägen. Ansökan omfattar även ett uthus med sex parkeringsplatser, avfallsrum och förråd.

Avdelning miljö och bygg föreslår att nämnden beviljar bygglov.

Verksamhetsplan för miljö och bygg

Miljö- och byggnadsnämnden ska ta ställning till avdelningens verksamhetsplan och interna kontrollplan för år 2022.

I verksamhetsplanen beskrivs bland annat nämndens två effektmål – att förbereda för kommande generationer samt att tillhandahålla tjänster och nyttigheter som efterfrågas. Kopplat till effektmålen har ett antal utmaningar och utvecklingsinsatser lyfts fram.

Avdelning miljö och bygg är en av de verksamheter inom kommunen som i sin myndighetsroll har mest kontakt med företag och medborgare. Avdelningen kommer att ha fokus på att erbjuda god service och bemötande mot kunden genom rådgivning, stöd och vägledning. Syftet är att tillhandahålla ett pedagogiskt och främjande myndighetsutövande.

Bland övriga ärenden

• Liko AB söker bygglov för tillbyggnad av industribyggnad i Alvik längs Knusvägen. Nämnden föreslås bevilja bygglov.
  • Luleå kommun söker bygglov för nybyggnad av spillvattenpumpstation i Norra Sunderbyn. Det befintliga avloppssystemet på fastigheten är utdömt av miljöskäl och måste ersättas. Nämnden föreslås bevilja bygglov.
  • Simon Sundström och Gunnar Tåhlin söker rivningslov för del av industribyggnad samt bygglov för om- och tillbyggnad av industribyggnad i Notviksstan längs Banvägen. Miljö- och byggnadsnämnden föreslås bevilja lov.
  • Nämnden behandlar avdelningens förslag till behovsutredning för 2022-2024 samt tillsynsplan för 2022.

Se ärendelista (kalleler/miljö- och byggnadsnämnden)

Kontakt:
Patrik Wallgren, miljö- och byggchef, 073-096 63 64