Norrbottens kommuner i samarbete om nytt gemensamt verksamhetssystem för socialtjänsten

Länets alla fjorton kommuner har beslutat ta fram ett gemensamt verksamhetssystem för socialtjänst samt hälso- och sjukvård. Det möjliggör samarbete över kommungränserna för att möta framtidens behov inom vård och omsorg.

– Med allt fler äldre och en personalstyrka som inte ökar i samma takt, behöver vi i kommunerna hitta nya lösningar, säger Stig Gabrielsson, IT-utvecklare.

Det nya systemet innebär också att kostnaderna för licenser och underhåll minskar samt att det är helt webbaserat och enklare att hantera.

Norrbottens e-nämnd, där alla kommuner ingår, har ingått avtal med en leverantör och arbetet baseras på samverkan istället för traditionell tjänsteleverans, köp-sälj. Det betyder att alla kommuner i Norrbotten kommer ha en gemensam förvaltning och utveckling av tjänsterna i verksamhetssystemet tillsammans med nya leverantören.

– Installationer och utbildningar för kommunerna kommer att preliminärt att påbörjas under 2022 med plan för att alla kommuner har gått över till det nya verksamhetssystemet innan 2024, säger Gabrielsson.

I samarbetet ingår kommunerna i Arjeplog, Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Haparanda, Jokkmokk, Kalix, Kiruna, Luleå, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå.

Stig Gabrielsson, IT-utvecklare på Luleå kommun, 070-607 35 58

Sidan uppdaterades den 6 december 2021