Ärenden vid kommunstyrelsens arbetsutskott 6 december 2021

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade 10 ärenden vid dagens sammanträde. Utskottet behandlade bland annat tre ärenden som rör kommunala fastighetsaffärer. De tog även ställning till ett förslag om att delfinansiera Finnkampen i Innebandy i Luleå 2022.

Överlåtelse av fastigheten Karlsvik 2:43

Stadsbyggnadsnämnden beslutade 2019-08-29 att fastigheten Karlsvik 2:43 ska säljas. En ny detaljplan har tagits fram i syfte att kunna använda fastigheten för bostadsändamål.

Fastigheten har varit ute till försäljning genom öppen budgivning. Högsta anbudet på 4 300 000 kr lämnades av Kompletta fastigheter i Luleå AB. Förslaget som utskottet i dag ställde sig bakom, är att kommunen ska sälja fastigheten Karlsvik 2:43 i Luleå kommun för 4 300 000 kronor till ovan nämnda bolag. Ärendet ska nu vidare till kommunstyrelsen för beslut.

– Kul att vi nu får till möjligheten att bygga bostäder i Karlsvik, som är ett avskilt, men centrumnära läge, säger Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande.

Överlåtelse av fastigheten Ängesbyn 30:1

Stadsbyggnadsnämnden beslutade 2019-08-29 att fastigheten Ängesbyn 30:1 ska säljas. Fastigheten har tidigare använts som förskola och för föreningsverksamhet samt som samlingslokal. Ängesby byggnadsförening har via kultur- och fritidsförvaltningen hyrt delar av fastigheten. Fastigheten är inte detaljplanelagd. Fastigheten har av en oberoende värderare bedömts ha ett marknadsvärde på 750 000 kronor.

Ängesby byggnadsförening har framfört att de är villiga att förvärva fastigheten för 100 000 kr. Kommunstaben har föreslagit att arbetsutskottet ska avslå förslaget, med hänsyn till den låga köpesumman i förhållande till bedömt marknadsvärde. Utskottet valde idag att bifalla en försäljning.

– Vi tycker det är bra att lokalen kan fortsätta användas som samlingslokal och tycker därför att vi kan sälja till detta pris till föreningen, säger Carina Sammeli.

Bytesavtal rörande Rutvik 30:3 och Holfjärden 1:2

Kommunen har tagit fram ett förslag som innebär att ett bytesavtal ska upprättas med ägaren av Rutvik 30:3. Det innebär att kommunen erhåller två skiften av fastigheten, totalt cirka 22 hektar, i direkt anslutning till befintligt innehav. I utbyte erhåller ägaren fastigheten Holfjärden 1:2 om 50,8 hektar samt en mellanskillnad på 2 mkr.

Fastigheten Holfjärden 1:2 har tidigare bland annat använts av miljöskolan i Vallen och bedöms nu inte ha någon kommunal användning.

Utskottet yrkade bifall till bytesavtalet mellan kommunen och fastighetsägaren gällande fastigheterna Rutvik 30:3 och Holfjärden 1:2 i Luleå kommun. Ärendet ska vidare till kommunstyrelsen för beslut.

– Kommunen får med denna bytesaffär tillgång till mark vi behöver för kommunens utveckling, både för nya verksamhetsområden och för vattenledningar, säger Carina Sammeli.

Medfinansiering av Finnkampen Innebandy 2022

Norrbottens Innebandyförbund (NIBF) ansöker om ett utökat stöd för en extrainsatt A-landskamp i samband med Finnkampen i innebandy i februari 2022. Tävlingarna sker i nära samarbete med Svenska Innebandyförbundet.

Kommunstyrelsens arbetsutskott har tidigare beslutat att finansiera Finnkampen i innebandy i Luleå år 2021 och 2022 med 330 000 kronor. Denna ansökan avser utökat stöd och styrgruppen för evenemang anser att kommunen bör stötta evenemanget. De anser att det är ett arrangemang som främjar innebandyns fortsatta utveckling i Luleå och länet.

Arbetsutskottet ställde sig bakom förslaget, att delfinansiera Finnkampen innebandy i Luleå 2022 med 82 500 kronor.
Carina Sammeli:

– Luleå är en idrottsstad och vi är glada över att ännu en gång få välkomna landskamper till vår stad.

Bland övriga ärenden:

• Bifall till beslut gällande remissvar SOU om God kommunal hushållning
  • Information om utvecklingsplan Porsön
  • Information gällande avsiktsförklaring om utveckling av Svartön

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Fredrik Hansson (S), kommunstyrelsens vice ordförande, 073-515 96 51