Ärenden inför miljö- och byggnadsnämnden

Politikerna i miljö- och byggnadsnämnden sammanträder den 24 november och ska då bland annat ta ställning till slutbesked för HSB:s fastighet Laxen i korsningen Kungsgatan – Köpmangatan. Höghuset med 32 lägenheter stod färdigt 2019 men hade då ett antal brister kopplade till bygglovet. Nämnden ska även besluta om bygglov för ny pumpstation i Norra Sunderbyn.

Slutbesked för Laxen

I oktober 2016 beviljade kommunen HSB:s ansökan om bygglov för ett flerbostadshus på fastigheten Laxen 1 i korsningen Kungsgatan – Köpmangatan i Luleå. Byggnaden stod färdig 2019 och i samband med slutsamrådet upptäcktes flera avvikelser från bygglovet vilket innebar att miljö- och byggnadsnämnden endast kunde utfärda ett tillfälligt slutbesked. Syftet med det tillfälliga slutbeskedet är att byggaktören i dialog med kommunen ska hittar vägar för att avhjälpa dessa brister.

HSB har tillsammans med avdelning miljö och bygg och stadsarkitekten haft dialog för att hitta lösningar på åtgärder som är möjliga och nödvändiga i projektet. Det har resulterat i ett fasadbyte på den högre delen av byggnaden samt tillägg av vita takdetaljer ovanför balkongerna. Syftet med förändringen är att få den kvalitet och utformning på projektet som fanns med i grundförslaget vilket nu har uppnåtts. Fasadbytet har genomförts av HSB under maj till oktober 2021.

Några få mindre brister ligger kvar som inte påverkar slutresultatet negativt och som inte heller är proportionerligt, miljömässigt eller ekonomiskt att genomföra. Det gäller bland annat våningshöjd, tak och balkonger.

Avdelning miljö och bygg anser att HSB har uppfyllt sina åtaganden och att de förbättringar som kan och behöver hanteras har genomförts och föreslår därför att nämnden beslutar att utfärda slutbesked för flerbostadshus på fastigheten Laxen 1.

– Vi har nått till en bra nivå i det förbättringar som behövde förädlas i projektet utifrån det bygglov som lämnades 2016. Vi har haft en komplex men mycket bra dialog med HSB som nu har genomfört de förbättringar som vi har krävt i projektet. Jag är glad över att vi hittade en bra väg framåt i ärendet och att vi nu kan komma till ett avslut i ett projekt som tillfört vår kommun nya attraktiva bostäder och verksamhetslokaler, säger miljö- och byggchef Patrik Wallgren.

Ny pumpstation i Norra Sunderbyn

Luleå kommun söker bygglov för ny spillvattenpumpstation på fastigheten Sunderbyn 17:16 i Norra Sunderbyn. Den 20 kvadratmeter stora pumpstationen ska ersätta dagens system för kommunalt spillvatten då befintliga slamavskiljare av miljöskäl är utdömda och därför måste ersättas. Spillvattenpumpstationen placeras i utkanten av jordbruksmarken och i närhet till den allmänna vägen för att ta så lite jordbruksmark i anspråk som möjligt.

Eftersom fastigheten är belägen inom strandskyddat område så har även ansökan om strandskyddsdispens lämnats in. Den nya anläggningen placeras längre ifrån den bäck som löper genom området jämfört med befintlig anläggning. Framtidsplanen är att kunna ansluta fler boende i området till den nya anläggningen.

Se ärendenlistan

Kontakt: