Ärenden vid kommunstyrelsens arbetsutskott 8 november 2021

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade åtta ärenden vid dagens sammanträde. Utskottet tog bland annat ställning till ett förslag om att Piteå kommun ska ta över de ensamkommande barn och unga som anvisas till Luleå kommun under 2022. På dagordningen fanns även en detaljplan för nya bostäder vid Bensbyvägen.

Förslag att avveckla HVB-hem, stödboende och Egna bo

Luleå kommun vill teckna en överenskommelse med Piteå kommun om att de tar över de ensamkommande barn och unga som anvisas till Luleå kommun 2022. I förslaget ingår att arbetsmarknadsförvaltningen återkommer med en plan för att avveckla nuvarande HVB-hem, stödboende och Egna bo för ensamkommande barn och unga i Luleå.

Bakgrunden är att antalet ensamkommande barn och unga har minskat kraftigt och det är svårt att bedriva boenden med låg beläggningsgrad och sänkta ersättningar från staten. Arbetsmarknadsförvaltningen bedömer att det endast finns underlag för en kommun i länet att bedriva boende för ensamkommande barn, och förslaget är att det är Piteå kommun. Kommunstyrelsens arbetsutskott ställde sig bakom förslaget.

Planuppdrag nya bostäder Bensbyvägen

Arbetsutskottet beslutade att ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta och besluta förslag till detaljplan för Riga 1:16. Fastigheten ligger öster om Bensbyvägen, mellan bostadsområdet Dalbo och Sinksundet. Förslaget till ny detaljplan gör det möjligt för företaget Men´s Fashion AB att bygga 15 småhus som ansluts till kommunens Va-nät. Kommunstabens bedömning är att förslaget behöver bearbetas vidare vilket kan göras i detaljplanearbetet.

- Det finns ett stort intresse att få bygga bostäder i Luleå. Det är särskilt roligt att detta företag vill bygga fler villor och radhus, säger Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande.

Bland övriga ärenden:

• Avslag på en politisk motion (L) om att införa utmaningsrätt på kommunal verksamhet. Den går ut på att externa aktörer får rätt att utmana kommunens verksamheter inom olika områden.
  • Beslut om att finansiera evenemanget Norrbotten Media Week (NMW) med totalt 300 000 kronor fördelat på tre år, 2022–2024.
  • Förslag att kommunfullmäktige ska besluta att fastställa låneram för Luleå kommun till totalt 1,7 miljarder kronor under 2022.

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92