Ärenden inför stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott

På sammanträdet den 11 november behandlar arbetsutskottet sju ärenden, däribland ombyggnation av vägar i Kyrkbyn samt en motion om gratis mensskydd i skolan.

Ombyggnation av VA och vägar i Kyrkbyn

Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att arbetsutskottet godkänner projektbudget på drygt 9,3 miljoner kronor och beviljar igångsättningstillstånd för ombyggnation av dagvattenledningsnätet, samt att Framlänningsvägen, Lulevägen och Björkelundsvägen byggs om. Avvattningen ska förbättras, gångstråk byggas i anslutning till vägarna och befintlig belysning bytas ut.

Kyrkbyn ingår i Världsarvet och här finns omkring 400 kyrkstugor. Många ligger nära vägarna och avvattningen fungerar dåligt. Nivåskillnaden mellan befintlig väg och kyrkstugorna gör också att vatten från vägen rinner ner mot husgrunderna. Om inte problemen med avvattningen åtgärdas riskerar kyrkstugorna att så småningom förstöras.

Även trafiksituationen behöver förbättras. Hastigheten i området upplevs av boende som hög och idag delar oskyddade trafikanter vägutrymmet med biltrafiken. Därför föreslår kommunen att gångstråk byggs i anslutning till vägarna.

Genom planerade åtgärder förbättras möjligheten att bevara kyrkstugorna och därigenom behålla traditionen av en levande kyrkstad och ett världsarv.

Gratis mensskydd till skolorna

Miljöpartiet föreslår i en motion att kostnader för införande av gratis mensskydd på kommunens skolor och arbetsplatser ska utredas. Motionärerna skriver att det fortfarande är ett stort tabu för många att prata om mens och att detta kan motverkas om mensskydd blir en mer vanlig syn i skolor och på arbetsplatser. (MP) anser också att det skulle underlätta för personer med lägre inkomst.

Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar idag för drift och underhåll av drygt 2 500 toaletter runt om i kommunen. Förvaltningen har med anledning av motionen gjort en kostnadsutredning som visar att förslag skulle innebära en kostnad på 8 miljoner kronor det första året och därefter 3,8 miljoner kronor per år inklusive förbrukningsvaror.

Stadsbyggnadsförvaltningen förslår att nämnden rekommenderar kommunfullmäktige att bifalla motionen avseende kostnadsutredning och att kostnadsutredningen godkänns.

(M) vill att C7 i Kronandalen säljs

Moderaterna föreslår i ett nämndinitiativ att fastigheten C7 på Kronandalen ska säljas. Orsaken är att en försäljning skulle minska kommunens driftskostnader och minska investeringsbehovet samtidigt som behovet av förskola i området tillfredsställs.

Lokalen står tom i dag och ingår i kommunens lokalbank. Huset har omfattande renoveringsbehov och är enligt detaljplan avsett för skola/förskola. Barn- och utbildningsförvaltningen har idag inget behov av fastigheten. Aktörer har uttryckt intresse att köpa fastigheten för att driva förskola vilket bör bejakas enligt (M).

Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att nämnden beslutar att sälja fastigheten.

E-förslag om fler sopkorgar på Hertsön

Nämnden ska ta ställning till ett e-förslag (119 röster) som föreslår att fler sopkorgar placeras ut på Hertsön.

Förslagsställaren beskriver att det är många som rastar hundar och katter på Hertsöns bostadsområde och vid kolonilottsområdet och att det på många ställen saknas sopkorgar att slänga sitt skräp och hundbajspåsar i. Fler sopkorgar skulle leda till minskad nedskräpning i området.

I dagsläget finns omkring 40 sopkorgar utplacerade i området. Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att nämnden beviljar e-förslaget och att fler sopkorgar placeras ut längs gång- och cykelbanorna i området.

Se ärendelistan

Kontakt: