På två hjul mot friheten – möt äventyraren Fredrika Ek på Cykelforum 2021

Hon ville se vad hon kunde klara av och cyklade jorden runt på 1000 dagar. Hör Fredrika berätta om friheten och alla fantastiska möten hon upplevde under sin tre år långa cykeltur, i en föreläsning på Cykelforum 2021 den 27 november. Träffa också Patrik, Helena och Per som berättar om hur kommunen jobbar med utvecklingen av Luleå som cykelstad. Missa inte heller debatten då Luleås kommunpolitiker får diskutera hur deras partier vill jobba med cykelfrågorna.

Det och mycket mer kan du ta del av på Cykelforum 2021 som Luleå kommun bjuder in till lördagen den 27 november på Kulturens Hus. Cykelforum är en mötesplats för alla som är intresserade av cykling på ett eller annat sätt och en möjlighet för alla som vill bli delaktiga i hur Luleå ska utvecklas för att bli en ännu bättre cykelstad.

Cykelforum arrangeras i Lilla Salen på Kulturens hus och moderatorn Malin Winberg lotsar oss igenom dagen som innehåller mycket spännande både för den erfarne cykelentusiasten och för den som kanske funderar på att börja cykla mer och behöver lite inspiration.

5000 mil på cykel jorden runt

Strax efter lunch under Cykelforum 2021 kommer Fredrika Ek att berätta om sin 5000 mil långa cykeltur runt jordklotet. Hur det kändes att starta från sitt hem i Sundsvall och inte ha en aning om vad som väntade till utmanande och fantastiska upplevelser under vägens gång. Friheten hon sökte och fann, möten med människor från en mängd olika kulturer och känslan av att ta sig fram enbart med hjälp av egen kraft, pedaltramp efter pedaltramp.

Hur bygger man en cykelväg och vad vill politikerna?

Cykelforum inleds med en panel bestående av olika tjänstepersoner från Luleå kommun som alla kommer att berätta om och svara på frågor kring hur kommunen arbetar med cykelfrågan i alla dess aspekter. Hur vet kommunen var det behövs en ny cykelväg? Hur prioriteras olika sträckor när de behöver underhållas? Hur bygger man en cykelväg från grunden? När plogas de olika cykelvägarna på vintern? Hur jobbar kommunen för att fler ska välja cykeln framför bilen på väg till jobbet, skolan eller fritidsintressena? Ställ din fråga och lyssna på andras frågor och svar!

Vad vill Luleås partier i kommunfullmäktige satsa på för att Luleå ska utvecklas som cykelstad? Strax före lunch kan du lyssna på en debatt med representanter för de olika partierna som då har möjlighet att ge sin bild av hur ett cykelvänligare Luleå ska se ut framöver.

Lite praktiska råd och tips för vinterns cykling hinner vi också med under dagen. Från scenen kan du ta del av både mektips och råd kring val av kläder och utrustning lämpliga för vinterväglag. Utanför Lilla Salen kan du också passa på att besöka några av Luleås cykelbutiker som är på plats och visar upp sina erbjudanden inför vintern.

Missa inte denna fullmatade dag med cykling i fokus, det är kostnadsfritt att delta men anmälan krävs. Alla anmälda bjuds på vegetarisk lunch och eftermiddagsfika.

Arrangerar gör den kommunala verksamheten ”L till Å – Hållbart resande i Luleå” i samarbete med Luleå kommuns energi- och klimatrådgivning.

Läs mer och anmäl dig senast den 18 november på lulea.se/cykelforum

För mer information kontakta Helena Lindvall, projektledare, tel 0920-45 38 16 eller 072-450 27 35

Sidan uppdaterades den 1 november 2021