Inför arbetsutskottet: Porsöns bibblo och nytt konstgräs i Arcus

Utveckla Porsöns bibliotek till en mötesplats för alla åldrar och tidigarelägg konstgräsbytet i Arcushallen. Det är två ärenden kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott ska hantera den 6 oktober.

Tidigare har nämnden bestämt att en utredning skulle göras för att se hur Porsöns barnbibliotek kan utvecklas. Nu är utredningen klar och arbetsutskottet ska ta ställning till förslaget.

– Vi vill skapa en mötesplats för Porsöbor i alla åldrar med meröppet, tillgång till teknik och digitala verktyg. Tanken är att verksamheten ska utvecklas i dialog med de boende på Porsön, framförallt med barn och unga, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Nytt konstgräs i Arcushallen

På ärendelistan finns även ett förslag om att byta konstgräsmattan i Arcushallen redan i år, tre år tidigare än planerat. Orsaken till tidigareläggningen är att den nuvarande konstgräsmattan bedöms vara helt nedsliten, vilket ökar risken för skador hos de som använder mattan. Att mattan är så pass sliten beror på att den tas upp och läggs tillbaka inför varje säsong, till skillnad från andra konstgräsmattor.

Hela ärendelistan finns här. Länk till annan webbplats.

Kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott sammanträder den 6 oktober och nämnden den 20 oktober.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 070-529 39 86

Sidan uppdaterades den 30 september 2021